tiistaina, lokakuuta 05, 2010

Kuitit

Ilmeisesti Sampo Pankissa sattui jokin erehdys ja koko joukko korttilaskuja veloitettiin tileiltä kahteen kertaan. No, asia korjataan viran puolesta, mikä nyt tietysti kuuluu asiaan.

Näitä ei tietysti pitäisi tapahtua tietoyhteiskunnassa, mutta tapahtuu vastedeskin.

Se mitä kuluttajan pitäisi tehdä, on näiden korttimaksuveloitusten tarkastaminen, jotta ylimääräisiä ei veloiteta ja asiat ovat muutenkin reilassa.

Siihen tarvitaan niitä korttiostosten asiakkaan kuitteja. Ilmeisesti jengi ei enää niitä käytä tai tarkista, sillä viime vuosina on kehittynyt tapa, jossa jotakuinkin jokaisen ostoksen yhteydessä kysellään 'tarvitsetko kuittia?'. Mikäs siinä, jos joku ei halua, niin turhahan sellaisia on antaa.

Jotta asia ei olisi ihan näin selvä, niin viime aikoina ihan subjektiivisen havainnoinnin perusteella on yleistynyt myös tapa, jossa sitä kuitin tarvetta ei edes kysellä, vaan se asiakkaan kappale heitetään roskiin kyselemättä ja sen kuitin asiakas joutuu erikseen pyytämään, kun sitä muuten ei kuulu.

Eräät kyllä kysyvät, mutta vastauksesta riippumatta paiskaavat kuitin menemään. Ilmeisesti yleisin vastaus on kieltävä.

Jotta tämä nyt ei olisi joutavaa nurinaa, niin kaksi pointtia.

Ensinnäkin asiakkaalla on oikeus kuittiinsa ja uskokaa tai älkää, niin niiden tarkisteleminen kertoo omaa tarinaansa. Kaikki veloitukset eivät rullaa kuten pitäisi.

Toiseksi. Kuititon kaupankäynti availee portteja veronkierrolle, joskaan se ei ole korttikuiteista kiinni. Tällaiset tavat ovat kuitenkin herkkiä leviämään.

Ei kommentteja: