sunnuntaina, kesäkuuta 24, 2007

Äänestämisestä ja UV-makkaroista

Näin juhannuksen kunniaksi eräitä hajanaisia pulsseja tästä ajasta ja vähän tuonnempaakin.

* * *

Briteissä kokeiltiin sähköistä äänestämistä ja sähköistä ääntenlaskua. Open Rights Group -kansalaisjärjestön (ORG) mukaan homma ei toiminut.

Suurimmat pulmat ilmeisesti oli siinä millä tavalla järjestelmät suunniteltiin ja miten ne saatiin toteutettua. ORG:n mukaan toteutus meni pieleen vähän joka suunnassa oli sitten kyse käytettävyydestä tai tulosten tulkinnasta. Järjestön mukaan käsin laskettuna saatiin selvästi erilaisia tuloksia kuin koneella.

Käytetty järjestelmä on ollut ORG:n mukaan black box, jonka tallentamien tai käsittelemien tietojen oikeellisuutta ei voi mitenkään varmentaa.

Järjestö ehdottaakin, että homma pistettäisiin seis siksi aikaa, että perustavaa laatua olevat ongelmat saataisiin ratkaistua. Brittien virallinen raportti on tiettävästi tulossa alkusyksystä.

Suomessakin on tarkoitus kokeilla sähköistä äänestämistä vuoden 2008 kunnallisvaaleissa. Olisi kaiketi toivottavaa, että muiden virheistä oppimisen lisäksi asiasta käytäisiin myös julkinen keskustelu, eikä rynnättäisi suinpäin teknologian perässä tekemään jotain sellaista mikä murentaa tärkeimpiä yhteiskunnallisia arvoja.

* * *

Sitten verkkosivujen konsepteista.

Ultraviolettisäteilun ja liiallisen auringonoton vaaroista ja riskeistä on hyvä kertoa ja viestiä ihmisille. Ongelma on todellinen.

Mutta pitääkö se tehdä Syöpäjärjestöjen tilaamalla tai toteuttamalla tavalla? http://www.nahkapalaa.fi/ teettää kävijöillään yli ymmärryksen menevän Testaa mikä makkara olet -testin ja kertoo tietoa UV-indeksistä ja muista asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ongelma tässä on se, että ilmeisesti on yritetty etsiä hauskaa ja kevyttä lähestymistapaa vakavaan asiaan ja menty sellaisten käsitteiden ja analogioiden taakse, jotka eivät yksinkertaisesti toimi.

Tuolla ei ole yksinkertaisia neuvoja mitä pitää tehdä tai mitä pitää välttää, jotta ongelmilta vältyttäisiin.

Ja kaikki tuo on toteutettu flash-tekniikalla, jolloin esimerkiksi linkittäminen niihin hyödyllisempiin osiin (joita palvelussa on vähän) on mahdotonta.

Vastaavan kaltaisia kampanjasivustoja valitettavasti tehdään tasaiseen tahtiin ja yleensä niiden pulmana on se, että vakavalle tai tärkeälle asialle pyritään saamaan keveyttä ja kiinnostavuutta mainonnasta tutuilla markkinointiviestinnän keinoilla - hukaten itse asian jonnekin lakkipäisen makkaran taakse.

Syöpäjärjestöjen asia on tärkeä ja sen voi kertoa kiinnostavasti muutenkin kuin sotkemalla toteutuksen.

* * *

Juhannukset on sitten juhlittu ja tämän hetken saldo on 12 kuolonuhria, muunlaisista uhreista puhumattakaan. Se on varmaan niin, että joitakin asioita emme pysty oppimaan, vaan sama kuvio toistuu vuodesta toiseen.

Auttaisikohan yhtään, jos ennen ensi juhannusta esitettäisiin dokumentti kuluneen vuoden kohelluksista?

Ei kommentteja: