torstaina, toukokuuta 24, 2007

Uutisia, uutisia... vai sittenkin tietoa?

Digitoday kertoo, että STT uusii nettipalveluitaan ja ryhtyy entistä tarkemmin valvomaan ketkä käyttävät heidän juttujaan. Hankkeessa on tarkoitus siirtää STT nettiaikaan ja tuoda uusia palveluita asiakkaille kuten parempia hakuja ja mediaseurantaa verkossa.

Toimituspäällikkö Olli Kemppainen sanoi Fast Search & Transfer ASA -hakukoneyhtiön seminaarissa, että uudistuksen myötä STT tietää paremmin, mitä YLE julkaisee kuin YLE itse. Kommentti on piikki YLElle, joka lakkasi käyttämästä STT:n palveluita, jonka seurauksena STT joutui taloudellisesti ahtaalle.

Nettipalveluiden uudistaminen on STT:lle kaiketi tervetullut strateginen kehitysaskel päätoimittajavaihdosten (STT:n silloinen päätoimittaja Atte Jääskeläinen siirtyi YLEen YLE Uutisten päätoimittajaksi) ja supistusten jälkeen.

STT:n nettiaikaan siirtyminen teknisesti voi periaatteessa antaa STT:lle uutta suuntaa nykyaikaisen tietotoimiston suuntaan (kuten Digitodayn esirivi vihjailee). Se toki tarkoittaa myös entistä enemmän sitä, että siihen suuntaan pitäisi liikkua toimituksellisesti eli kirjoittaminen verkkoon on erilaista kuin sanomalehteen. Tietysti STT:lle on tulevaisuudessakin niin, että lehdet ovat sen keskeinen asiakasryhmä eikä niitä voi unohtaa, mutta jos tavoitellaan uusia asiakasryhmiä, niin silloin pitää myös sisällön tuottamisen muuttua ja monipuolistua.

Arvatenkin STT:llä jää vielä matkaa maailmalla toimisiin suuriin tietotoimistoihin kuten Reutersiin (http://www.reuters.com/), mutta nähtäväksi jää onko suunta sama.

Toinen mielenkiintoinen kysymys voi olla se, mitä STT:n palveluista irtautunut YLE tekee seuraavaksi uutistoimintansa kehittämiseksi. Ryhtyy myymään muille välineille uutisiaan?

* * *

Eilen Digitoday kertoi, että lehtien näköislehdet vievät mielipidekyselyn mukaan uutisilta luotettavuutta. Uutiset sinänsä ovat paperilehdessä ja näköislehdessä sanoja, mutta käytetty väline vaikuttaa siihen kuinka luotettavaksi uutinen koetaan. Niihän se tietysti on, että myös väline on viesti.

Lehtien harrastamat PDF-pohjaiset näköislehdet ovat konsepteina varsin kehnoja ja niissä jätetään käyttämättä netin tiedonvälitykselle ja uutistoiminnalle tarjoamat mahdollisuudet lähes tyystin käyttämättä. Taloustutkimuksen tekemän kyselynkin mukaan vastaajista vain 10% piti näköislehtiä helposti luettavina.

Kyselyn tulosten osalta lehtien pitäisi olla eniten huolissaan siitä, että vain alle neljännes uskoo paperilehtien tulevaisuuteen, vaikka lähes 90% vastaajista sanoo lehdestä saatavan parhaan lukukokemuksen. Olisikohan niin, että myös lehtien pitäisi lähteä kehittämään nettikonseptejaan ja toimintaansa strategisesti uudelta pohjalta?

Ei kommentteja: