perjantaina, elokuuta 27, 2010

Ruokapropagandaa

Iltalehden pääkirjoitus tykittää tänään:

"Suomalaiset on ohjelmoitu uskomaan propagandaa kotimaisen ruoan ylivertaisesta puhtaudesta, terveellisyydestä ja turvallisuudesta"
Pääkirjoituksessa käsitellään luomuruoan huonoksi tehtyä asemaa suomalaisessa ruokakaupassa.
"Suomi on luomun kehitysmaa, eikä syy ole pelkästään kysynnän vähäisyydessä. Pääsyyllinen on keskittynyt, keskusjohtoinen ja kauaksi kuluttajasta ajautunut vähittäiskauppa, jonka logistiikkajärjestelmät sanelevat, mitä Suomi syö."
Kirjoituksen mukaan me syömme 'pitkälle jalostettua ja kallista moskaa'.

Pääkirjoitus tekee myös kevyttä vertailua muihin maihin ja asettuu kuluttajan puolelle siinä mitä me voimme itse kaupassa nähdä.

Suomalaisen ruoan puhtauden ylivertaisuus on myytti, jolla pönkitetään businessta, jonka eettisyydessä on toivomisen varaa, jos vähänkään pinnan alle katsotaan.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoitat asiaa. Jos aihe kiinnostaa lisää, kannattaa lukea Antti Heikkilän kirja "Ravinto ja terveys"

Anonyymi kirjoitti...

Kun katsoo niitä lihallisen punaisia lihamarinaadihyllyjä, niin pahaa tekee. Ei paljon tilanne kohennu väsähtäneitä vihanneksia kerätessä viimeisenä palveluksena.
Hedelmät nuukahtelevat kuin vanhukset kirkon penkeillä.
Pakkohan on syödäkseen jotain valita pienellä alennuksella ja nuukahtaa sitten itsekin.

Iisi

Vaiheinen kirjoitti...

Anonyymi,
Kiitos. Annan itse pisteet tuosta kuitenkin pääasiassa Iltalehdelle ja sen pääkrijoitustoimituksella. Harvemmin pääkirjoitustasolla tästä yhteiskunnallisesta myytistä kirjoitetaan noin suoraan.

Iisi,
Niinpä. Joskus kontrasti mainonnan ja todellisuuden välillä on aika raju.

Minusta olennainen pointti Iltalehden pääkirjoituksessa on toisaalta siinä, että elintarvikefirmojen ja kauppaketjujen kompus huolehtii osaltaan siitä, että meillä ei ole luomuruokaa tarjolla sekä siinä, että laajemmin ajatellen suomalaisen ruoan ylivertainen puhtaus on samaisen yhdistelmän ja politiikan rakentama myytti, jonka taakse ei oikein aina löydy perusteluita.

Kuluttaja on näiden ketjujen ja muun edessä varsin voimaton.