Kahvinpapuja lattialla
Tulinpa lukeneeksi oudolla tavalla jännittävän, mutta kauhunsekaisen M. John Harrisonin kirjan Eilisen mystinen sydän. Kirja on omalla tavallaan hyvä, joskin hetkittäin hiukan pitkäpiimäinen. Taattua Harrisonia, mutta ei yllä samalle tasolle kuin hänen palkittu loistoteoksensa Valo.
Se, mitä jäin kirjan yhden yksityiskohdan perusteella tuumimaan, on product placement käytetty keino kirjallisuudessa? Onko sitä? Siis samalla tavalla kuin nykyään kaikenlaisissa elokuvissa tarkoituksella sijoitellaan tiettyjen brandien tuotemerkkejä pahaa aavistamattoman yleisön nähtäväksi.
Harrisonin kirjassa yksi päähenkilöistä paiskoo lattialle eräässä kohdassa Mark's & Spencer'sin kahvinpapuja. Siis miksi juuri M&S:n papuja? Sehän on lähes sama asia kuin jossain suomalaisessa kirjassa päähenkilö kaataisi lattialle Pirkka-vehnäjauhoja. Toki ne pavut sopivat itse tilanteeseen, mutta niin olisi sopineet mitkä tahansa muutkin pavut. Ehkä Harrison näkee maailman hieman toisin.
Tuotteiden sijoittelu kirjoihin tuskin olisi mikään valtava business, mutta luulisin keinoa käytetyn joskus jossain. Ei välttämättä Harrisonin teoksessa, mutta muualla.
1 kommentti:
Ehkä Mike tosiaan haluaa painottaa että heppu on tavis? Että se ei osta kallista kahvia, eikä varsinkaan mitään espressoja.
Mutta jännää, mä voin kysyä tota Harrisonilta.
Terv. IStori
http://istori.blogspot.com
Lähetä kommentti