perjantaina, helmikuuta 05, 2010

Ilmastojohtajuudesta

Eliav Bitan kirjoittaa Celciaksessa Kööpenhaminan epäonnistuneen ilmastokokouksen jälkimaininegeista ja maailman valtioiden vapaaehtoisista lupauksista kasvihuonekaasujen päästövähennyksiksi.

Tammikuun loppuun mennessä annetuista lupauksista Malediivien saarivaltion lupaus nousee esiin. Malediivit lupaavat vähentää kasvihuonekaasupäästöjään ehdoitta ja vapaaehtoisesti 100 % vuoteen 2020 mennessä. Tätä lupausta Bitan kutsuu johtajuudeksi.

Malediivit on globaalisti pieni tekijä kasvihuonepäästäjänä, mutta myös vaarassa kadota valtiona Maan päältä ilmastonmuutoksen seurauksena. Maan lupausta voidaan kuitenkin pitää viestinä siitä mihin suuntaan asiassa pitäisi edetä.

Suurimmista kasvihuonekaasujen päästäjistä Yhdysvallat ovat luvanneet vähentää päästöjä 17 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä, mikä tarkoittaa 4 % vähennystä vuoden 1990 tasoon verrattuna. Se on alku.

EU on pitäytynyt aiemmissa 20 % päästövähennystavoitteissaan. Ja niin edelleen. Lupaukset ovat maista riippuen kirjavia (teollistuneet maat ja alueet, kehittyvät maat, tiedote PDF), mutta tyypillisesti teollistuneiden maiden osalta jossain 5-40 % välillä.

Mihin tämä on johtamassa? Sustainability Institute on arvioinut, että tähän mennessä esitetyt lupaukset johtavat 3,9 °C:n lämpötilan nousuun, kun turvallisena rajana on pidetty 2 °C:n lämpötilan nousua esiteolliseen aikaan verrattuna.

Lupausten seuraukset ovat hieman parempia kuin business as usual-linja, joka johtaisi kestämättömään 4,8 °C:n lämpötilan nousuun.

Johtajuutta puuttuu rutkasti. Se kertoo ihmiskunnasta aika paljon, jos Malediivit ovat maa, joka näyttää meille mallia.

2 kommenttia:

Niko L. kirjoitti...

Malediivit on yksi ympäristökatastrofi koko maa. Se on joukko ylikansoitettuja pieniä saaria keskellä valtamertä.

Käytännössä juuri mitään ei tuoteta itse, vaan rahdataan sinne muualta maailmasta. Helppohan siinä on tavoitella 100-prosenttista päästöjen vähennystä, kun melkein kaikki päästöt on jo valmiiksi ulkoistettu muihin maihin. Rahtejakaan tuskin lasketaan omiksi päästöiksi.

Tärkein elinkeino ulkomaanvaluutan hankkimiseen on matkailu. Ei mitään ekotouhua ole sekään, että rahdataan turisteja valtamerten ja mannerten takaa lentäen.

Lentoliikenteen päästöjä Malediivit aikoo neutralisoida ostamalla päästöoikeuksia Euroopasta, kertoo Guardian. Tuota kannattaisi seurata. Malediivien pääpaino näyttää olevan imagonkohennuksessa, joten iso vaara lienee, että tuokin unohdetaan sitten kun siitä on tärkeimmät imagopisteet kerätty.

Se hämmentää, miten kritiikittömästi Malediiveihin muuten niin kriittisissä ympäristöpiireissä tunnutaan suhtautuvan.

Vaiheinen kirjoitti...

Totta tuokin.

Yksi pulma näissä nyt nähdyissä päästöjen vähennyslupauksissa on se, etteä ne eivät ole kovinkaan yhteismitallisia tai ainakin vaativat kovasti tulkintaa.

100%:n päästövähennykset ovat lähtökohtaisesti utopistisia, sillä sellaiseen ei oikein ole mahdollista päästä.

Malediiveja pitää käsitellä kriittisesti siinä missä muitakin.

Pointti tuossa "lupauksessa" on kuitenkin siinä, että se asettaa riman ainakin teoriassa johonkin muualle kuin eräiden maiden esittelemälle 4 %:n tasolle.