Televisio on kuollut
Tietoviikko kertoo tutkimusyhtiö Idean listaamista ict-trendistä ja siitä, kuinka televisio on out.
Idean johtajan Kalle Snellmanin mukaan televisostä käytävä keskustelu on hukkunut digitaaliaikaan siirtymiseen. Siinä ollaan hänen mukaansa vain siirtymässä toiseen tekniseen järjestelmään. Snellman sanoo, että samaan aikaan kuitenkin iso joukko nuoria kertoo, etteivät he katso televisiota lainkaan.
Niinpä. Televisio on passiivine laite, joka lähettää ohjelmia silloin kun kanavalle sopii, eikä siis silloin kun niitä haluaa katsella. Ja mistäpä sitä tietäisi, että huomenna tulevaa sarjaa haluaisikin katsella. Harvempi meistä on ennustaja.
Snellman sanookin kyseen olevan siitä, ettei digiaikaan siirtyminen vapauta katsojia millään tavalla ajan kahleista, minkä esimerkiksi YouTube, tilausvideot ja netti-tv-ratkaisut tekevät.
Muita trendejä ovat mm. seuraavat:
- helppokäyttöisyys ja design
- paikannus muuallakin kuin autoissa
- mobiilipelit
- kuluttajien välinen sähköinen kauppa
- ilmaston muutos ja ympäristönsuojelu teknologiayritysten markkinointiviestinnässä
- web 2.0 -palveluiden kypsyminen ja jyvien erottuminen akanoista tällä sektorilla
Aika näyttää ovatko trendit oikeassa, mutta jos ovat, niin maailma alkaa hiljalleen näyttää teknolgisessakin mielessä erilaiselta.
(Kuvan lähde: Wikimedia commons)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti