Facebook jakaa tykkäämisesi
Yhteisöpalvelu Facebookin rajapinta näyttäisi olevan joiltain osin koko maailmankaikkeudelle auki. Sieltä kuka tahansa voi kaivaa esiin esimerkiksi sen, mistä sivuista palvelussa tykkäät eli olet merkinnyt pitäväsi. Aiemmin sitä kutsuttiin fanittamiseksi. Aiemmin rajapinta on näyttänyt joissain tapauksissa myös tietoja tapahtumista, joihin käyttäjä aikoo osallistua.
Tähän ei näyttäisi auttavan edes se, että merkitsee itsensä alaikäiseksi tai sekään, että alaikäinen perustaa itselleen profiilin.
Ka-Ping Yee on tehnyt blogiinsa työkalun, jolla voi käydä katsomassa, mitä tietoja Facebook tarjoaa ulospäin.
Pitänee lopettaa tykkääminen Facebookissa tykkänään.
5 kommenttia:
Ei tuntunut tuo Yeen työkalu toimivan...?!
Näkyi facebookin nykymenon harmittelua myös Tampereella.
Hmm. Sain kyllä tuon */likes linkin toimimaan eli antaa listan noista sivuista ulos ihan sujuvasti.
Tamperella näyttää olevan varsin asiallista harmittelua aiheen tiimoilta.
Tuossa on pointteja. FB tekee nykyään varsin tempilevia ja käyttäjän kannalta epämääräisiä muutoksia, joilla ei erityisesti lisätä luottamusta palvalua kohtaan.
Kiitos tästä(kin) huomiosta/vinkistä.
Kauan venkoilin FB:a vastaan, en liity, en liity...ja sitten liityinkin. Ja nyt saa olla sitten tarkkana kuin porkkana joka napin painalluksesta sielläkin.
Virtuaalisessa maailmassa ei todellakaan ole yksin, sitä on varsin vaivatonta käyttää niin markkinoinnin kuin myös kontrollin ja valvonnankin välineenä. Tarkkana kannattaa olla, mihin tietonsa antaa ...
Kännykätkin ovat eräänlaisia "lähettimiä" - aina voidaan selvittää missä kännykkä on, eriasia tietenkin on, että onko kännykän haltija samassa paikassa -usein kuitenkin on.
Taru,
Joo. Tarkkana saa olla, jos aikoo pysyä perillä siitä, missäja mihin mikäkin tieto menee ja miten sitä käytetään. Esimerkiksi noista tykkäämisistä joku näppärä laatii aika äkkiä jonkinlaista profiilia siitä, millainen meininki maistuu kenellekin ja sitten vain jalostamaan sitä.
Jos se joskusta kuulostaa salaliitolta, niin siitä vaan, mutta homma on ihan sama kuin kauppojen kanta-asiakaskorttien. omituisesti tietynlaista mainontaa tuuppaa ovesta sisään, vaikka mitään kuponkeja ei olisikaan täytellyt.
Hirlii,
Totta. Kukaan ei tietyllä tavalla katsoen ole yksin verskossa, aina on joku, jota kiinnostaa. Jokainen verkkoon annettu tieto on tavalla tai toisella käytettävissä, joten siksikin kannattaa kaksi kertaa ajatella mitä esittää, missä ja mille yleisölle. yleensä vähemmän on enemmän. Kontrollin ja tiedon hyödyntämisen kultakautta emme ole vielä edes nähneet ja aina on niinkin, että jos jotain verkkoon menee, se on ja pysyy siellä. Joten ne vanhatkin asiat saattavat pompata esiin jostain.
Kännykät ovat paikantimia, joiden painoarvo on kasvanut hyvinkin henkilökohtaiseksi, jolloin se varsin usein on siinä taskussa mikä kulloinkin on mukana.
Lähetä kommentti