Vuosi tuhkaa?
Päivän uutisissa on kerrottu, että viime päivinä mm. lentoliikennettä sekoittanut islantilaisen Eyjafjöll-jäätikön alla sijatseva tulivuori saattaa purkautua vuoden.
Mitä se tarkoittaisi, jos ilmakehään kilometrien korkeuteen puskettaisiin tuhkaa pitemmän ajan?
Tuhka itsessään ei ole ympäristölle hyvä asia, sillä se sisältää raskasmetalleja, rikkiyhdisteitä, fluoria jne. Tämä olisi lähinnä lähialueiden ongelma. Suomessa tämä tuskin olisi merkitsevä pulma.
Ilmastonmuutoksen hillinnälle tuhkasta on hyötyä hetkeksi. Pitkään jatkuessaan purkaus voisi alentaa pohjoisen pallonpuoliskon lämpötilaa puolisen astetta. Pinatubon purkaus 1991 toimii esimerkkinä. Vastapainona tässä ovat sitten esimerkiksi maatalouteen kohdistuvat vaikutukset kuten satojen hiipuminen yms.
Ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta purkaus ei poista, antaisi vain hetken sopeutumisaikaa, jolla on myös hintansa. Yksi asia, jota kannattaisi ajatella tämän luonnollisen 'geoengineeringin' kohdalla on se, mitä tämä ilmaston manipulointi ihmisen tekemänä maksaisi. Esimakua saamme tästä.
Jos tuhkapilvien vuoksi lentoliikenne muuttuu epävarmemmaksi, se haittaa kokoustamista ja businesta. Lentoliikenteestä tulisi täällä Euroopassa kalliimpaa ja videoneuvotteluiden suosio kasvaisi. Lisäksi matkustus junalla tai laivalla olisi yhä useammin vaihtoehto, eikä edes huono sellainen. Matkaajalla olisi aikaa ajatella ja lentoliikenteen ilmastopulmat vähenisivät.
Toisaalta, jos maailma muuttuisi hitaammaksi, niin taloudellisesti Suomi eräänlaisena saarena kärsisi tästä, mutta joutuisi myös etsimään uudet tavat menestyä, nykyisten tuhlaavien sijaan.
EDIT klo 18.55: Eyjafjölln vieressä on Katla-niminen tulivuori, joka on tyypillisesti purkautunut Eyjafjöllan jälkeen. Kuvio voi siis mennä niinkin, että nyt nähdyn jälkeen, Katla tekee samat temput. Viimeksi Eyjafjöll on purkautunut 1821-23, jolloin lentokoneista ei nykyisessä ilmentymässä ollut tietoa.
EDIT klo 19.27: Täältä näkee miten tuhkapilvet ovat levinneet.
4 kommenttia:
Mikäki oikein muistan, Katla purkautui kaksi vuotta tämän nyt purkautuvan jälkeen.
Olen seurannut tätä uutisointia sekä suomeksi (Ilta-Sanomien ja Hesarin sivuilta) sekä paikallisista uutislähteistä.
Suuri ero näyttäisi olevan se, että Suomessa aiheella suorastaan mässäillään ja maalaillaan piruja seinille. Täällä uutisointi on kattavaa, mutta neutraalia. Draamaa ei tekemällä tehdä.
Muistat oikein.
Suomessa ja vaikkapa Britanniassa on se ero, että Suomeen mahtuu vain yksi juttu kerrallaan ja siitä sitten revitellään kaikkien palstojen leveydellä.
Toinen asia on sitten tietysti se, että strategisesti nämä lentokiellot ovat Suomelle isompi juttu kuin Britannialle. Volyymiltään asiat ovat tietysti toisin päin, mutta Helsingistä Brysseliin menee 1,5 - 2 vuorokautta ilman lentokonetta, kun Lontoosta pääsee parissa tunnissa Eurostarilla.
Luonnonvoimat näyttävät ihmiskunnalle välillä kaapin paikkaa. Ja ihminen sen kun puhuu vain talouskasvustaan ja odottaa tuhkapilvien hälvenemistä, että pääsisi taas jatkamaan tuhlailujaan.
Mutta onpa siellä laivan kannella matkatessaan aikaa tosiaan miettiä asioita vähän syvemmältä = )
Hope so!
Luonnonvoimilleihminen ei voi mitään ja elämme massiivisen tulipallon päällä. Välissä vain läjä kiveä. Ja kaikkea rajallinen määrä.
se ei talousrutkutuksella muutu mihinkään.
Suomi on tosiaan täällä pohjolassa ikäänkuin saaressa, josta on pitkä matka kaikkialle.
Lähetä kommentti