maanantaina, joulukuuta 14, 2009

Ruokabusineksen säteilevä idea

Viikonlopun HS kertoo, että ruokabusines haluaa mukaan ydinvoimabusinekseen.

Ydinvoimaa maahamme ajavan Fennovoiman omistajista löytyvät mm. elintarvikealan yritykset Valio, Atria ja Myllyn Paras sekä kauppaketjuja pyörittävät Kesko ja SOK.

Asiasta ei ole paljoa huudeltu, mikä sinänsä ei ole yllätys. Viime aikoina elintarvikebusines on pysyttäytynyt poliittisia intohimoja sisältäneiden hankkeiden ulkopuolella.

Perustelu näille omistuksille on lehtitietojen mukaan siinä, että sen väitetään takaavan niille edullisen energian saannin, vähennetään riippuvuutta sähköntuonnista ja fossiilisista polttoaineita.

Nämä perustelut näyttävät paperilla hyvältä, mutta eivät kestä kaikin osin merivettä. Ydinvoima ei ole mitenkään erityisen halpaa, lisää kontrollin tarvetta ja riippuvuuksia eikä edes ole kaikista energiantuotantotavoista vähäpäästöisintä, jos katsotaan koko elinkaarta.

Elintarvikebusines on lisäksi toimiala, jossa on paljonkin mahdollisuuksia ensisijassa tehostaa energian käyttöä eikä pyrkiä aktiivisesti lisäämään sitä. Energian käytön tehostaminen on aivan keskeisin ilmastonmuutoksen torjunnan keino. Miksi näiden yhtiöiden pitää siis olla mukana hankkeessa, joka ei ole niiden ydinliiketoimintaa?

Atrian toimitusjohtaja Matti Tikkakoski sanoo HS:ssä ydinvoimahankkeen sopivan Atrian imagoon. Mitenköhän säteilevät ja saastuttavat uraanilouhokset sekä vuosituhantinen ydinjäteongelma soveltuvat Atrian pirtaan? Kenties yhtä hyvin kuin viimeaikainen keskustelu sikojen surkeasta kohtelusta sikatiloilla?

SOK:n osallistuminen ydinvoimahankkeeseen on sekin omituista, sillä SOK:n takaa löytyy 22 itsenäistä osuuskauppaa, jotka ovat asiakasomistajiensa - eli käytännössä kuluttajien - omistuksessa. Se avaa ydinvoima-aktivisteille selvän ja näkyvän keskustelukanavan liiketoiminnan moraalista ja sen suhteesta ydinvoimaan.

Asiakasomistajilta ei tietenkään ole kysytty asiasta ennalta mitään. Se ei tietenkään operatiivisessa toiminnassa ole tarpeen, mutta SOK:n johdon olisi voinut olettaa ottavan huomioon potentiaaliset imagoriskit. Nyt osalle kuluttajista jää käteen se, ettei SOK oikeasti välitä taustoistaan ja siitä, mitä siellä ajatellaan asiasta.

Ydinvoima on siis selkeä riski elintarvikebusinekselle.

Tässäkin asiassa kuluttajilla on omien valintojensa kautta vaikutusmahdollisuutensa, merkit ja brandithan me tunnemme.

2 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Aika yllätys että Fennovoiman taustalla noin keskeisiä Suomen elintarviketekijöitä!?! Enpä olisi arvannut. Asioitahan voi katsoa ja perustella niin monelta kantilta kuin vaan keksii ja laittaa paperille hienostikkin, mutta minä totean että kyllä metsään meni nyt!!

Vaiheinen kirjoitti...

Niin. Varmaan moni firma on kehitellyt omassa päässään ideaa, jonka mukaan tuollainen toiminta olisi hyvä idea, mutta se ei ole.