tiistaina, syyskuuta 16, 2008

"Johtamisen pitäisi muuttua välittämiseksi"

Johtaminen on yksi asia, jota maailman melskeissä kaivataan, varsinkin silloin kun pitää innovoiden valmistaa organisaatiota muutokseen.

Mainostoimisto TBWA:n toimitusjohtaja Petteri Kilpinen pohtii miksi Ruotsissa on toistakymmentä maailmanluokan brändiä ja Suomessa vain yksi? Hän antaa vastaukseksi sen, että Suomi on täynnä huonoja johtajia.

Hän tulee kuvanneeksi yhden olennaisimmista suomalaisen yhteiskunnan ja talouselämän ongelmista.

Suomalaisessa johtamiskulttuurissa on keskitytty kulujen karsimiseen, organisaation näkemiseen koneena ja ihmisten johtamiseen osana tuota konetta. Ei ole syntynyt sellaista johtamiskulttuuria, jossa keskipisteessä olisivat innovaatiot ja palvelut.

Strategian ja sitä kautta motivaation tuominen töissä oleville ihmisille on harvinaista sen rinnalla, että ihmisiä johdetaan pelkästään suorittamaan. Ihmisille ei anneta aihetta olla innovatiivinen tai ylpeä omasta tekemisestään. Riittää kun on vain töissä.

Muutoksessa ja murroksessa suorittamisen johtaminen ei riitä. Pitää pystyä johtamaan muutosta ja siihen liittyviä innovatiivisia ratkaisuja. Pitää välittää siitä mitä organisaatio tekee ja pitää välittää siitä, ketkä sitä muutosta tekevät.

Jos johtaminen typistyy pelkästään tuloslaskelman tuella karsimiseksi, organisaatio ei ole valmis tulemaan muutoksesta voittajana. Pitää olla muutakin kuin kone.

Ei kommentteja: