perjantaina, syyskuuta 05, 2008

Syöksylasku

Päivän käppyrän esittelee Reflections of a Newsosaur. Blogi kertoo, että sanomalehtien mainonnan liikevaihto on kuluvan vuoden 6 ensimmäisen kuukauden aikana pudonnut USA:ssa 3 miljardilla dollarilla. Sanomalehtien mainostulot ovat syöksylaskussa alaspäin.

Kuten TechCrunch asian ilmaisee, voisiko sanomalehtibusineksellä mennä enää huonommin?

Sanomalehden kohtalon hetket siis lähestyvät ja kehitys tulee heijastumaan myös Suomeen ja suomalaiseen mediaan. Sillä on myös laajemmat vaikutuksensa.

Pelin henki on se, että ongelmat tulevat heijastumaan myös paperin ja sen oheisteollisuuden vientiin Euroopasta USA:aan.

Metsäteollisuus tietää tämän itsekin ja koko sektorin osuus yhteiskunnassamme vähenee. Metsäteollisuuden osuus viennistä oli vuonna 1980 yli 42 %, mutta vuonna 2006 enää 20 %. Tämä kehitys tulee siis jatkumaan ja tuotantoa supistetaan.

Suomi ei elä enää metsästä ja vain hölmö uskoo esimerkiksi väitettä, että ydinvoimaloita pitää saada lisää metsäteollisuuden tarpeisiin.

Syypäätä tähän kaikkeen ei tarvitse kaukaa etsiä. Digitaalinen vallankumous vaatii veroaan.

Ei kommentteja: