Naistenlehdet ja kosmetiikkakritiikki
Journalistissa on Meri Valkaman artikkeli naistenlehdistä ja niiden suhteesta kosmetiikkateollisuuteen. Lehdet kirjoittavat paljon kosmetiikasta ja aina myönteiseen sävyyn.
Valkaman haastattelemien päätoimittajien kommentteja kuvaa ajatus siitä, että lehdet haluavat kertoa lukijoilleen asioista myönteisesti ja kehuen. Valkama kirjoittaa:
"Kosmetiikkaa ei kritisoida eikä sen tarvetta kyseenalaisteta. Naistenlehtitoimittajien väitteitä kosmetiikan vaaroista ei voisi edes kuvitella näkevänsä naistenlehden sivuilla."Tuo kyseenalaistamattomuus ja kritiikittömyys pistää silmään. Se ei ole enää kaukana mainonnasta ja kosmetiikkafirmat ovatkin käyttäneet niin sanottuja advertoriaaleja mainonnan keinoina.
Olivia-lehden päätoimittajan kommentoi artikkelin mukaan:
"Missiomme on nostaa esiin hyviä asioita. Kritisointi ei sovi konseptiin. Meillä ei ole juttupaikkaa, jossa näin voisi tehdä."Ilmeisesti kosmetiikka sitten lasketaan automaattisesti hyväksi asiaksi ilman kritiikkiä. Mahtaakohan jollain muulla toimialalla olla samanlainen ajattelutapa? Ovatko esimerkiksi autot kritiikittä hyviä asioita ja siten, että huonoista autoista ei kirjoiteta?
Anna-lehden päätoimittaja jatkaa:
"Näen naistenlehden enemmänkin kaverisuosituksena, lähestymme asioita positiivisen kautta."Se sitten niistä kuuluisista journalistisista perusteista, jotka jotenkin poikkeaisivat nk. kansalaismedian toimintavoista. Blogistaniassahan on yhä useimmin suosittuja yksityisiä tai firmojen pyörittämiä blogeja, joissa esitellään ja suositellaan erilaisia tuotteita.
Tuumitaanpa hieman. L'Oréal, naistenlehtien suurin ilmoittaja, kertoo omilla verkkosivuillaan vuoden 2007 liikevaihdoksi 17 miljardia euroa. Aivan oikein, 17 000 000 000 euroa. Vuonna 2007 yhtiö teki 11,3 %:n liikevoiton. L'Oréal Finland Oy:n liikevaihto vuonna 2007 oli reilut 83 miljoonaa euroa.
Kyseessä iso business ja sen mukanaan tuomilla mainoseuroilla varmasti saa kiinnitettyä lehden kuin lehden ilmoitusmyyjän huomion, päätoimittajasta puhumattakaan.
Ajatellaan sitten tuota näkemystä, ettei kritiikkiä tarvita. Kosmetiikkateollisuus on yksi niistä teollisuuden osa-alueista, jotka käyttävät eläimiä tuotteittensa testaukseen.
Animalian verkkosivuilla kerrotaan:
"Kosmetiikkateollisuuden eläinkokeet eivät ole ainoastaan tarpeettomia, vaan myös eettisesti tuomittavia. Eläimille usein suurta kipua ja tuskaa aiheuttavat testit eivät takaa turvallisuuttamme."Onneksi kuluttajat ovat vuosien varrella sen verran valistuneet, että monet kosmetiikka-alan yritykset ovat karsineet teettämiään eläinkokeita. Loppu kokeet eivät kuitenkaan vielä ole.
"Kosmetiikan raaka-aineiden kehittämiseksi tehdään kuitenkin yhä runsaasti eläinkokeita. Monet eläinkokeista jo luopuneet kosmetiikan valmistajat käyttävät edelleen alihankkijoidensa valmistamia tai välittämiä ainesosia, joita testataan eläimillä."Tämä näkökulma kuulostaa hyvinkin kritiikin paikalta kosmetiikkateollisuutta ja sen tuotantotapoja kohtaan. Ehkäpä naistenlehdillä ei sitten ole omasta mielestään tarvetta siihen.
Tosin on vaikea uskoa, että tuo tarpeen puute johtuisi lehtien lukijoista, sillä nykyinaisella varmasti riittää mielenkiintoa lukea ja arvioida arkipäivän eettisiä valintoja. Tälläkin elämän ja kuluttamisen osa-alueella on myös eettisiä vaihtoehtoja on olemassa.
Johtuisikohan tuon kritiikin tarpeettomuus pikemminkin näiden ilmoittajien (ja siis lehtien) haluttomuudesta pohtia koko asiaa.
Palataanpa vielä Meri Valkaman artikkeliin:
"Naistenlehtiä lukemalla voisi päätellä, että todellisen naiseuden voi saavuttaa vain kuluttamalla."Tässä on pointti, jonka voi tietysti ulottaa hieman laajemmallekin. Missä määrin media rakentaa ajattelutapaamme sellaiseksi, että se voi olla kokonainen vain kuluttamalla? Toimiiko sama idea niin, ettei voi olla "tosimies" ilman jonkinlaista autoa tai peräti autolehtien testivoittaja-autoa?
Kun pohdimme maailman tilaa, niin juuri kuluttaminen ja kulutustottumuksemme ovat yksi ympäristöongelmien keskeisistä tekijöistä. Tästä emme pääse eroon pistämällä päätä pensaaseen ja valittelemalla talouskriisiä.
Jos naistenlehdet tai muut vastaavat naisten ja miesten life style-lehdet haluaisivat olla ajassa kiinni ja löytää sen olennaisimman, ehkä asiaan olisi syytä tarttua.
Ai niin, mutta sehän vaatisi journalististen periaatteiden käyttämistä toimituksessa...
(via Viides Rooli)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti