keskiviikkona, kesäkuuta 24, 2009

Vapaamatkustajia EU:ssa

MTV3:n uutisista poimittua:

"Autoteollisuus painostaa Euroopan unionia lykkäämään kieltoa, joka koskee maapallon ilmastolle vahingollisten kemikaalien käyttöä autojen ilmastointilaitteissa. Kiellon on määrä astua voimaan vuonna 2011, mutta autovalmistajat vaativat vähintään kahta vuotta lisäaikaa sopeutuakseen muutokseen."
Syy tähä on kuulemma se, etteivät autotehtaat pysty nykyoloissa siirtämään mahdollisia autoa kohden 40-200 euron lisäkustannuksia autojen hintaan. Autotehtailla on ollut 5 (viisi) vuotta aikaa soputua muutokseen ja samaan aikaan on selvinnyt, että ilmastoinnissa käytettävät fluoratut kemikaalit ovat aiemmin luultua vaarallisempia ilmastolle.

EU on lipsunut autoteollisuuden edessä jo ihan riittävästi itse asettamistaan ja autotehtailijoiden kanssa sopimistaan ilmastotoimista, joten tälle on hiljalleen tultava loppu tai auroteollisuudesta tulee ilmastonmuutoksen hillinnän vapaamatkustaja. Muut saavat tehdä työt kun autoteollisuus pyrkii jatkamaan ikivanhalla linjallaan muutostarpeesta piittamatta.

Ihan vaan ihmettelynä pidettäköön sitä, että onko muka ihan totta se, että 40 - 200 euron lisäkustannus tai hinta on tässä nyt muka ongelma?

* * *
Toinen vapaamatkustamisen henkäys tuleekin paljon lähempää, nimittäin kotimaasta.

Greenpeace viestii siitä, että "Suomi ajaa EU:ssa joustoja vanhojen hiili- ja turvelaitosten päästövaatimuksiin, jotka koskevat mm. happamoittavia saastepäästöjä sekä pienhiukkasia".

Kyse on niin sanotusta teollisuuslaitosten ilmansaastepäästöjä koskevasta ns. IED-direktiivistä, jota käsitellään torstaina EU-maiden ympäristöministerien kokouksessa. Direktiivin tarkoituksena on suitsia teollisuuden ja energiantuotannon saastepäästöjä Euroopassa.

Suomi siis on kannattanut ideaa, jonka mukaan vanhat ja suuret hiili- ja turvevoimalat EU:ssa saavat käydä kolme ja puoli kuukautta vuodessa vuoteen 2024 asti. Suomi on lisäksi mahdollisuuksia lisäpoikkeuksiin.

Valitettavasti tämäkin juhlapuheiden vastainen konkreettinen linjaaminen liittyy sellaiseen poliittisen lipeämisen ketjuun, jossa puhutaan edistyksellisyydestä, mutta tosiasiassa jättäydytään selvästi EU:n kärkimaiden taakse ja pikemminkin jarrutetaan ilmastotoimia kuin edistetään niitä. Suomi ei ole EU:ssa mikään edelläkävijä vanhentuneine strategioineen ilastoasioissa.

Hiljalleen on alkatunut näyttää siltä, että itse asiassa Suomen strategiana onkin poimia rusinat pullasta eli tehdä näennäisesti ilmastotekoja, mutta vain niin vähän kuin suinkin mahdollista ja samalla mieluummin jarruttaa EU:n muutosprosessja kuin tukea niitä.

Vapaamatkustamiseen Suomi päätyy sitä kautta, että päästöjen vähennystaakka annetaan koko EU:lle jaettavaksi ja se mitä Suomi ei ota vastatakseen, muut maat joutuvat hoitamaan.

Tällainen piilostrategia vaan on tyhmää. Ilmastonmuutos sekä vihreä teknologia ja -talous ovat nähtävissä olevan lähitulevaisuuden suurimpia taloudellisia muutosvoimia hetkellisestä talouskriisistä huolimatta.

Tuon muutosvoiman kautta syntyy Eurooppaan uusia työpaikkoja ja kenties kokonaisia tuotannonaloja ja vastustamalla tätä kehitystä Suomi jää vanhaan ajatteluun nojaten katselemaan peruutuspeiliin ja putoaa tästä kelkasta pois.

Esimerkkejä tästä löytyy jo nyt tuulivoiman puolella, tarjolla oli merkittäviäkin markkinanäkymiä, mutta kotimaan nuiva suhtautuminen on jarruttanut liikkeelle lähtöä.

Vapaamatkustaminen ei ole yhteisen hyvä kannalta viisasta, mutta tässä tapauksessa se ei ole myöskään Suomelle hyödyksi. Vaikka se sellaiselta lyhyellä aikavälillä saattaisi jonkun silmissä sellaiselta näyttääkin.

Ei kommentteja: