Googlataanko oikein?
Veronmaksajien keskusliiton Taloustaito-lehdessä on pieni juttu siitä miten Veronmaksajien verkkopalveluun löydetään. Sinne tullaan aika usein hakukone Googlen kautta, mutta silti valitettavaa Googlen toiminnasta löytyy.
"Nimittäin sanoilla vero, verot tai verotus on ainakin tähän asti ollut turha yrittää hakeutua veronmaksajien palveluiden äärelle. Tällaiset flopit eivät anna kovin hyvää kuvaa suositun hakukoneen kyvystä tarjota parhaita vaihtoehtoja käyttäjille."
Kokeillaan. Kun hakee sanalla "vero" pelkästään suomen kielisiltä sivuilta, linkki Veronmaksajien sivuille tulee vastaan jossain lähempänä 30. hakutulosta. Samankaltainen tulos hakusanalla "verot" ja sanalla "verotus" Veronmaksajien sijoitus on lähempänä sijalukua 100. Ei kovin hyviä tuloksia etujärjestön keskeisillä hakusanoilla. Listausten kärjestä löytyy verottaja itse.
Eli käyttäjien palvelu Google floppaa, kun ei löydä sanalla "vero" Veronmaksajien sivuille. Loogista, eikö? Vai onko?
No ei ihan. Näkyvyys hakukoneissa ei synny siten, että sivuston ylläpitäjällä on sisältöä ja sitten se itseisarvoisesti sieltä päätyisi hakukoneisiin tuloslistojen kärkisijoille. Hakukoneet eivät oikein osaa arvata jonkun sisällöntuottajan aikeita, vaan pelkästään toteutusta. Hakukoneet pyrkivät auttamaan käyttäjiä löytämään arvokasta ja hyödyllistä tietoa. Ne eivät siis ole sisältöä tuottavien organisatioiden palveluksessa. Toki Google myös myy organisaatioille mainostilaa, mutta se on eri asia.
Hakukoneista esimerkiksi Google käyttää useita teknologisia tekijöitä sen arvottamiseksi mistä hyödyllinen sisältö löytyy ja mitkä hakutulokset olisivat mahdollisimman täsmällisiä käyttäjille. Niin sanotun PageRank-arvon perusteella muodostetaan sitten hakukoneessa näkymisen järjestys.
Näkyvyys hakukoneissa on viime vuosina noussut merkittäväksi markkinointikeinoksi ja sitä varten on kehittynyt ihan oma konsultointibusines, hakukoneoptimointi.
Aikaisemmin koko asia saatettiin ymmärtää väärin ja jotkut keskittyivät keksimään keinoja huijata hakukoneita esimerkiksi rakentelemalla keinotekoisia linkkisivuja osoittamaan halutulle sivulle tai muuta vastaavaa. Kikkailu ei kannata, vaan se saattaa johtaa päinvastaiseen lopputulokseen eli kannattaa katsoa mihin rahansa pistää.
Nykyään optimoinnilla yleensä ymmärretään jotain muuta eli sivustojen sisältöjen ja toteutuksen kehittämistä. Se perustuu oikeastaan niihin ohjeisiin, joita Google antaa yrityksille ja verkkopalvelun tekijöille. Ohjeet, miten sitä näkyvyyttä voi parantaa ovat itseasiassa sen verran simppelit, ettei konsulttia ole mikään pakko palkata. Riittää kun tekee asiat hyvin.
Nuo ohjeet ovat toimivia muutenkin ja niiden noudattaminen parantaa sivuston saatavuutta, saavutettavuutta sekä esteettömyyttä. Ja jos laajempia suunnitteluohjeita kaipaa, niin kannattaa tutustua julkisten verkkopalveluiden laatukriteeristöön.
* * *
No mutta miksi sitten Veronmaksajien sivut eivät kipua hakutulosten kärkipäähän?
Aloitetaan ihan testaamalla sivuston koodin standardinmukaisuutta W3C:n validaattorilla. Tulos on aika tavanomainen, mutta surullinen: "This page is not Valid XHTML 1.0 Transitional! Result: Failed validation, 109 Errors". Eli kyseinen etusivu ei ole sen standardin mukainen mitä se väittää olevansa ja validaattori löytää sivulta 109 virhettä. Ei siis kannata ihan hirveästi ihmetellä miksei hakukone osaa indeksoida sivua.
Entäpä sitten sisältö ja linkit? Kun etusivun sisältöä katsoo, niin valtaosa on ilmeisesti enemmän tai vähemmän dynaamista eikä esimerkiksi sanaa "vero" perusmuodossaan ihan helpolla löydä. Linkeistä koko joukko näyttää olevan dynaamista siansaksaa, joten hakukoneilla voi olla vaikea kiivetä etusivulta eteenpäin. On siellä koodissa koko joukko erilaisia piilotettuja muuttujiakin, joille ei taida löytyä välttämätöntä käyttöä.
Kun sitten katsotaan sivustoa lynx-selaimella, nähdään sitä sisältöä, jonka hakukoneet kenties voisivat indeksoida. Ihan alkuun sivusto haluaa pistää jotain sessio-evästeitä, ei kiva. Kun sivun sisältöä sitten katsoo, niin loppujen lopuksi indeksoitavaa tekstiä on vähän ja ne kuvaavat varsin hatarasti sitä mitä ehkä pitäisi.
Noniin. Koska tässä ei olla Veronmaksajien palkkaama konsultti, niin lopetetaanpa analysointi tähän ja todetaan, että Veronmaksajien valitus lehdessään on turhaa.
Perusvirheistä sivustolla se on kiinni, saako hakukoneet edes mitään indeksoitavaa ja sen jälkeen vasta voi ryhtyä miettimään onko hyödyllistä asiaa enemmän kuin kilpailijoilla (kuten esimerkiksi verottajalla, joka listan kärjessä keikkuu) vai mistä se on kiinni, etteivät hakukoneet löydä.
* * *
Veronmaksajien verkkosivusto on varsin tavallinen perusvirheineen. Valitettavasti.
Korostettakoon vielä, että tavallisen veronmaksajan näkökulmasta Veronmaksajien keskusliiton tietopalvelut ovat hyvinkin rahan arvoisia ja hyödyllisiä. Google vain ei tiedä sitä.
(Kuvassa sign-in Googleplexiin, kuvan lähde: Wikimedia commons)
3 kommenttia:
Noh kyllä hakukoneoptimointi on tärkeä!
Jos hakukoneoptimointi on sitä, että sivun sisäöllöt ja toteutustapa tehdään oikein, niin se on tärkeää.
PS. Hakukoneoptimointi, yhdys sanatkin ovat tärkeitä...
Lähetä kommentti