Tämä ei toimi
Autojen hiilidioksidipäästöjen rajoittamisessa EU-alueella on tähän mennessä tapahtunut suunnilleen seuraavaa.
Autoteollisuus itse on luvannut aikanaan puristaa autojen päästöt 140 grammaan kilometriltä tähän vuoteen mennessä, mutta sitten meni pupu pöksyyn. EU lipesi tuosta vaatimuksesta ensin 125 grammaan kilometriltä, jonka jälkeen EU:n komissio nosti rajaa 130 grammaan vuoteen 2012 mennessä.
Ja nyt. Parlamentin teollisuuskomitea on saatu lobattua suosittamaan, että 130 gramman kilometriraja koskisi vuonna 2012 vain 60 prosenttia valmistajan automalleista ja koko tuotanto tulisi rajoituksen piiriin vasta vuonna 2015. Lisäksi teollisuuskomitea pienentäisi sakkomaksun enintään 40 euroon autolta, kun komission mielestä sakkomaksun pitäisi olla 95 euroa jokaiselta rajan ylittävältä grammalta autoa kohden ja niin päin pois.
Onneksi tämä teollisuuskomitea ei lopullisesti päätä asiasta, mutta trendi on pelkästään huono.
Lipsumalla tavoitteista jatkuvasti ja tekemällä sen siten, että lipsumisesta ei seuraa mitään eikä siitä tarvitse edes maksaa, on viesti ulospäin se, ettei todellisia toimia itse ongelman eli ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi Euroopassa olla kuitenkaan valmiita tekemään.
Jos kerran Eurooppa lipsuu, niin millä perusteilla vaadimme sitten muita ja meitä eurooppalaisia köyhempiä maita kiristämään otettaan asiassa?
Pointti on sekin, että pelkästään maksamalla tästä ilmastonmuutoksesta ei selvitä. Noiden päästöjen on pienennyttävä. Ja pian.
2 kommenttia:
Täällä valmistetaan isoja autoja, mersuja, audeja jne. Ne ovat lobanneet ja kiristäneet EU:ta löperöimään. Ei hyvä! :(
Ei hyvä ollenkaan. Selkärangatonta toimintaa EU:ssa. Tuollaiseen velttoiluun ei oikein ole nyt varaa. Tuossahan on kyse siitä, että autoteollisuudelta poistetaan kannustimia siirtyä kestävämpään tuotantoon. Juuri sellaisia taloudellisia ohjauskeinoja pitäisi käyttää.
Lähetä kommentti