Nettimainonta rulettaa
Mainosmarkkinoita on hämmennetty sen jälkeen kun internet tuli suuren yleisön tietoisuuteen WWW:n läpimurron jälkeen.
Nyt on sitten saavutettu WWW:n osalta seuraava askel, vääjäämätön sellainen.
Digitoday kertoo brittiläisen Guardianin uutiseen nojaten:
"Britanniasta tuli tämän vuoden alkupuoliskolla ensimmäinen suuri markkina-alue, jossa nettimainontaan kulutettiin enemmän rahaa kuin televisiomainontaan."Se tarkoittaa Guardianin mukaan sitä, että verkkomainonta kerää nyt 23,5 % mainosrahasta, kun televisiomainonnan osuus on 21,9 %.
Suomessa tilanne on vähän toinen, sillä meillä nettimainonnan osuus oli vuonna 2008 tilastokeskuksen mukaan 3,6 % ja kasvoi 33,9 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Ilmiö on kuitenkin selvä ja saapuu myös tänne pohjolaan.
Printtimedia ei siis ole ainoa median osa-alue, joka joutuu asemoimaan itseään uusiksi internetin esiinmarssin myötä. Kehityskaari ei ole vaikuttamatta myös siihen, mitä muuta tuutista tulee.
Yllättävää kenties, mutta radio on sähköisistä medioista se, joka saattaa pisimpään pitää entisen konseptinsa näistä sähköisen median välineistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti