Lisää käpykaartilaisia
Tänään Europarlamentti, tuo Brysselistä Strasbourgiin kerran kuussa matkustava* sirkus, otti kantaa autojen hiilidioksidipäästöihin. Ja liittyi käpykaartiin.
Parlamentti nosti autojen hiilidioksidin päästörajaa 125 grammaan kilometriltä ja samalla antoi lisäaikaa tavoitteen saavuttamiseksi. Autoteollisuus lupasi 12 vuotta sitten laskea uusien autojen keskimääriset hiilidioksipäästöt 120 grammaan kilometriltä vuoteen 2012 mennessä.
Vuonna 1998 autoteollisuus on vapaaehtoisella sopimuksella luvannut välivaiheena em. tavoitteeseen nähden laskea uusien autojen päästöt 140 grammaan kilometrillä vuoteen 2008 mennessä. Tähän autoteollisuus ei kuitenkaan ole pääsemässä tai edes pyrkimässä, sillä nykyisellään uusien autojen keskimääräiset päästöt ovat 160 grammaa kilometriltä.
Nyt siis Europarlamentti otti kantaa Euroopan komission käsittelyssä olevaan lakiehdotukseen ja ryhtyi lipsumaan asetetuista tavoitteista. Kyseessä ei siis ollut lopullinen käsittely, mutta lipsumisen signaalit ovat selvät. Samalla parlamentti päätti kuitenkin pitää lainsäädäntötoimia välttämättömänä, mikäli autoala aikoo auttaa Euroopan Unionia saavuttamaan tavoitteen hiilidioksidipäästöjen 20% alentamiseksi vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna.
Ihan totta, ilmastonmuutoksen hillinnästä ei tule tällaisilla toimilla mitään.
Autoteollisuudella on vuosia ollut teknologiset keinot hoitaa oma osuutensa, mutta ilmeisesti lyhytnäköisen ahneuden vuoksi se ei ole viitsinyt toteuttaa itse asettamiaan tavoitteita. Ja kansojen valitsemat europoliitikot ryhtyivät nyt silittelemään tuon miljardibusineksen päätä.
Kun yksi toimiala saa helpotuksia omiin tavoitteisiinsa, muilla toimialoilla pitää rajoittaa päästöjä sitäkin rankemmin, jotta tavoitteisiin päästää.
Vastaiskuna autoteollisuuden velttoilulle Europarlamentti voisi pistää panoksia julkisen liikenteen tukeen ja vaatia polttonesteiden verojen vahvoja korotuksia, jotta autoilun päästöt saadaan hillittyä. Käy se niinkin, että ihmiset luopuvat autoistaan, koska niistä tulee liian kalliita. Tämä rokottaisi myös autoteollisuuden kukkaroita pahemmin kuin se, että vanhojen autojen tilalle ihmiset hankkisivat uusia ja vähäpäästöisiä autoja.
Autoilun kohdalla kyse ei ole mitättömästä asiasta, sillä henkilöautoilu tuottaa noin kymmenesosan Euroopan Unionin kasvihuonekaasujen päästöistä ja tilastojen mukaan henkilöautojen määrä lisääntyi melkein 40 prosenttia vuosina 1990–2004.
* * *
Jostain kummallisesta syystä johtuen autoilua hyysätään koko Euroopassa. Ikäänkuin auto olisi ihmiselle subjektiivinen oikeus tai jokin omituinen osa identiteettiä.
Kannattaa muistaa, että auto on vain kulkupeli, jolla liikkuvat ihmiset, tavarat ja muu kuljetusta kaipaava. Ihmisen perustarve ei siis ole auto, vaan liikkuminen. Ja se taas hoituu myös muullakin menopelillä kuin omalla henkilöautolla.
*) EDIT 24.10.2007: Piti vielä todeta, että Euroopan Parlamentin matkustelu Brysselin, Strasbourgin ja Luxembourgin välillä maksaa eurooppalaisille veronmaksajille 200 miljoonaa euroa vuosittain ylimääräistä. Se on ihan turhaa ja tarpeetonta liikennettä, jonka voisi lopettaa ja antaa rahat vaikka ilmastomuutoksen tutkimukseen ja ilmastomuutoksen hillitsemiseen tähtäävään viestintään ja kasvatukseen. Vaikka taitaa olla aikalailla toiveunta, sillä kyseessä ei ole järkisyyt, vaan jäsenvaltioiden omituinen rakkaus palatseihin ja omalla maaperällä sijaitseviin instituutioihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti