sunnuntaina, lokakuuta 21, 2007

Vihreät brandit

Microsoftin RedWest -kampusYmpäristöystävälliset tuotteet ja käytännöt ovat tulleet osaksi teknologiabrandeja. Ipsos on tehnyt tutkimuksen, jossa kysyttiin ympäristöystävällisten käytäntöjen vaikutuksia ostopäätöksiin.

Yli puolet vastaajista piti Energy Star -ympäristömerkintää tärkeänä. Lähes puolet vastaajista arvosti myös yritysten sitoutumista käytöstä poistettujen tuotteiden ympäristöystävälliseen hävittämiseen sekä EPA-standardien noudattamiseen tuotteiden jätehuollossa. Myös vihreän energian käyttö, kierrätyskomponenttien käyttö tuotannossa ja osallistuminen ympäristöhankkeisiin saivat tukea.

Kuluttajilta kysyttiin myös mihin teknologiabrandeihin he liittävät ympäristöystävällisyyden. Listan kärjessä on Microsoft ja sen perässä HP, Dell ja Apple.

Elektroniikkapuolella Greenpeace on tehnyt omaa reittaustaan yritysten ympäristöystävällisyydestä. Sen listan kärjessä näinä aikoina on Nokia, Sony Ericsson, Dell ja Lenovo.

* * *

On hyvä, että mielikuvaa teknologiabrandien ympäristöystävällisyydestä mitataan. Se pistää yritykset myös pohtimaan miten asiaa pitää lähestyä ja kuinka tuotteissa sekä tuotannossa pitää ympäristöystävällisyyttä korostaa. Tätä kautta kenties yritysten toimintatavatkin muuttuvat kestävämmälle pohjalle.

Pelkkä brandiin liitetty vihreä mielikuva ei vielä takaa yhtään mitään. Sen taustalta pitää löytyä myös aitoja toimia. Brandien arvostus kuitenkin on yksi väylä siihen, miten kuluttajat voivat välittää viestiä markkinoilta.

Lisäksi brandi vaikuttaa yritysten pörssikurssiin. Jos kerran ympäristöystävällisyys on osa mielikuvaa yrityksestä tai tuotteesta, on se myös osa sen arvosta pörssissä. Tämän luulisi pistävän toimitusjohtajien ja muiden päättäjien tekemisiin liikettä.

Asiassa on myös se puoli, että ympäristöystävällisyydestä on brandin kautta tullut myös asia, jossa vaaditaan kuluttajansuojaa. Kuluttajien pitää pystyä luotamaan yritysten omasta toiminnastaan antamaan informaatioon ja sitä pitää pystyä luotettavasti mittaamaan.

Tässä on yksi tapa, jolla markkinat voivat tuottaa jotain kestävää.



(Kuva on Microsoftin RedWest -kampukselta. Lähde: Wikimedia Commons)

2 kommenttia:

Halo Efekti kirjoitti...

Minullla ei ole vastaansanomista jos todella syntyy vihreitä brandeja, vaikka uskonkin että jokainen ostamatta jäänyt tavara on ympäristöasialle eduksi. Tässä on vain vaarana se että "mukavihreät" ja oikeasti erittäin vähän ekot tuotteet mainostetaan suurelle yleisölle vihreänä vaihtoehtona (esim. palmuöljy ympäristöystävällisenä BIOpolttoaineena, sehän on vihonviimeinen vale).

Aina olisi parempi olla kokonaan ostamatta.

Vaiheinen kirjoitti...

Totta. Pitäisi jättää ostamatta ja kuluttamatta, jos se ei ole välttämätöntä tai muuten tarpeellista.

Silloin kun tehdään valintoja, on vihreistä brandeista, joita voidaan oikeasti ja avoimesti arvioida, hyötyä. Silloin kuluttaja voisi tehdä sen "paremman" valinnan.

Osa vihreistä tuotteista on samalla tavalla vihreitä, kuin kevytsalami eli ei ihan järjettömästi suolaa ja rasvaa, mutta muuten vain monin kerroin johonkin oikeasti terveelliseen verrattuna.