Kuka on vaikuttaja netissä?
Sally Falkow pohtii WebProbNewsissä mielipidejohtajien roolia sosiaalisissa verkoissa.
Aikaisemmin 90% maailmasta oli jäljelle jäävän 10% mielipiteiden vaikutuksen alla. Ja tuota 10% väkeä markkinointi ja PR-joukko sitten etsi ja metsästi. Aiemmin siis jotkut olivat sosiaalisissa verkostoissaan vaikutusvaltaisempia kuin toiset ja heitä seurattiin myös mielipiteissä. Ennen oli kahta sorttia mielipidevaikuttajia; niitä jotka tiesivät paljon ja joilta kysyttiin neuvoa sekä niitä, joilla ei tietoa niin paljon ollut, mutta mikä kompensoitui hyvillä viestintätaidoilla.
Kuinka asia on nyt netin aikana sosiaalisissa verkoissa?
Nykyään osaamisen ja viestintätaitojen lisäksi vaikuttajan ominaisuuksia luovat hieman muutkin asiat. Vaikka netti tarjoaa mahdollisuuden siihen, että kuka tahansa voi saada suuren yleisön, vain harva nousevat huipulle. Vaikuttamisessa on siirrytty määristä siihen, kuka puhuu. Pelkkä lukijamäärä ei ole kaikki. Lisäksi sisällön laadulla on merkitystä. Yksi nettiajan vaikutusvallan mittari on siinä, kuka linkittää sisältöösi. Eikä sekään vielä riitä, vaan netin sosiaalisissa verkoissa täytyy olla aktiivinen ja se taas vaatii töitä.
Netti on siis muuttanut markkinoinnin ja PR-toiminnan maailmaa samalla kun tapamme päästä käsiksi informaatioon ja tietää asioita on muuttunut. Markkinointiviestinnässä yleisön ottavat ne, jotka saavat yleisön mielenkiinnon heräämään.
Edellä esitetty on osin itsestäänselvää. Mutta mitä se tarkoittaa?
Enää ei riitä, että julkaisee tiedotteita nettisivuilla päivittäin ja kaikista mahdollisista asioista, vaan on pyrittävä siihen että on aktiivinen osa nettiyhteisöä. Pelkkä vuorovaikutus ja näkyminen ei riitä, vaan pitää olla myös sanottavaa ja se on tehtävä laadukkaasti.
Blogit ovat varsin selkeästi yksi paikka, missä voi aktiivisesti olla pyrkiä olemaan osa yhteisöä, mutta silloin täytyy myös olla vuorovaikutteinen. Täytyy ottaa vastaan kommentteja ja kommentoida. Missä ovat muuten ne poliitikot, jotka aidosti lähtevät netissä debattiin?
Joitakin on, mutta suurin osa kansakuntamme vaikuttajien verkko-olemuksesta on passiivista tiedonvälitystä. Paljon siteeratut kärkipoliitikkojen nettipäiväkirjat ovat varsin kaukana siitä mitä edellä vaikuttajaksi kuvataan
Nyt kun lähestymme kunnallisvaaleja ja uutisen mukaan puolueet aikovat panostaa nettikampanjointiin ennätyksellisiä määriä euroja, niin toivoisi että se näkyisi muutenkin kuin lisääntyvänä bannerimainontana pitkin verkkoa. Toki niitäkin kampanjassa tarvitaan, mutta niillä ei mielipidejohtajuutta netissä oteta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti