perjantaina, huhtikuuta 11, 2008

Tunarit

!#¤#&?/%¤!!!! Terveisiä työelämästä.

<mode flame="on">
Mitä h****a ovat ajatelleet ne suunnittelijat ja toteutuksesta päättävät henkilöt, jotka ovat saattaneet maailmaan organisaatioiden hallinnon tietojärjestelmiä ja erityisesti taloushallinnon tietojärjestelmiä? Arvelisin, että eivät ainakaan käyttäjää pätkääkään.

Hallinnon tietojärjestelmät ovat tyypillisesti peruskäyttäjälle ja duunarille täynnä itse työhön liittymättömiä käsitteitä ja täysin idioottimaisia prosesseja. Lisäksi peruskäyttäjien käyttöliittymät (tai se räpellys) on toteutettu teknisesti ääliömäisellä tavalla kaikkine ylimääräisine vimpaimineen. Järjestelmien käytettävyys lähestyy asymptoottisesti nollaa tai on nolla.

Otetaan vaikka taloushallinnon järjestelmät, joissa pitäisi asiatarkastaa laskuja. Laskun asiatarkastus paperilla on yleensä hyvin yksinkertainen ja nopea operaatio, mutta tietojärjestelmiä hyväksi käyttäen siitä tulee hikeä ja tuskaa. Tai vaikka matkalaskun tekeminen, tai melkein mikä tahansa vastaava operaatio... Grrrrrrrrr.

Nämä ovat oikeasti yksinkertaisia asioita, joista hallinnon tietojärjestelmillä saadaan yhtä sekasotkua ja hitonmoista ajan/rahan haaskausta aikaiseksi. Vanha vitsi sanoo: "Onko tällä kiire, vai teenkö tietsikalla?". Vitsi on näiden (talous)hallinnon tietojärjestelmien ja ohjelmistojen kohdalla oikeassa.

Arvelen vahvasti, että kokonaisuudessaan isonkin organisaation tehokkuus kärsii liian paljon nimenomaan näiden hallinnon ohjelmistojen ja järjestelmien takia. Halvemmaksi ja helpommaksi taitaisi tulla asioiden hoitaminen paperilla nykyään.

Onko siellä näiden ohjelmistojen ja järjestelmien suunnitteluportaassa kuultu koskaan sanoista: "käytettävyys", "esteettömyys", "saatavuus", "saavutettavuus" ja "laatu"? Äläkää valehdelko, juuri katsoitte sanakirjasta mitä niillä tarkoitetaan!

Hullunkurisinta koko hommassa on se, että ei ole olemassa yhtään järkevää syytä miksi hallinnon tietojärjestelmien pitäisi olla käyttäjälleen painajaista ja ajanhukkaa. Se laskun käsittely voi ihan oikeasti olla yksinkertaista ja nopeaa myös tietojärjestelmissä. Pitäisi vain hetki miettiä mitä kukakin oikeasti tarvitsee ja tekee.

Miksi ihmeesssä nykyisen kaltaisia järjestelmiä on puuhailtu? Siksikö, että hallintosastot saisivat kyykyttää tuottavia osastoja tasaisin väliajoin ja päteä sotkuisella terminologialla? Siksikö, että kukaan ei ole viitsinyt kysyä käyttäjiltä mitä asioita hänen pitäisi näillä järjestelmillä hoitaa? Siksikö, että lähtökohdaksi on otettu se, että kyllä käyttäjät ryhtyvät opiskelemaan jonkun järjestelmätoimittajan ihkaomaa käsitteistöä ja jargonia yksinkertaisille asioille? Siksikö, että hallinto hankkii järjestelmiä käyttäjistä piittaamatta, koska heidän työaikaansa halutaan säästää (eikä siis niiden tuottavien työntekijöiden)?

Eikö koskaan ole tullut mieleen, että ei niitä järjestelmähirviöitä lopultakaan tehdä itsetarkoitukseksi?
<mode flame="off">

Huh... tekipä hyvää sanoa kerrankin voimasanalla tämä asia:-)

Ei kommentteja: