Vihreä ROI
Kuten Ted Samson kirjoittaa InfoWorldissä, yhä liike-elämässä ajatellaan, että vihreät projektit ovat hyväksi ympäristölle, mutta niistä ei liiketoiminnassa jää mitään. Ja tässä liike-elämässä ollaan usein väärässä.
Samson kertoo, että useista liike-elämän ympäristöystävällisistä - ei tietenkään kaikista - jää myös viivan alle jotain, kun päivän päätteeksi tulosta katsotaan. Esimerkiksi IT-liiketoiminnassa säästöjä voi syntyä energian säästöstä tai vaikka jätteiden määrän vähenemisestä toisaalla (siis jätteiden hävittäminen maksaa).
Lisäksi vihreiden projektien sivutuotteena tulee vaikeammin ja pitemmällä aikavälillä lyhyellä aikavälillä mitattavaa "feel-good" -hyötyä. Tämän päivän IT-taloille sen luulisi olevan vähintäänkin merkittävää, sillä IT-asiantuntijat ovat nykyään tiedostavaa porukkaa ja samaan aikaan työmarkkinoilla näkyy vallitsevan varsin selvät "myyjän markkinat". Osaavat kädet viedään nopeasti firmasta toiseen ja kuka haluaa olla sellaisessa firmassa töissä, joka tietoisesti saastuttaa?
Samson kirjoittaa myös ihan konkreettisista IT-projekteista, joissa suurten organisaatioiden ROI (Return Of Investment, pääoman tuottoaste investoinneissa) vihreään teknologiaan investoinneissa on varsin lyhyt. Esimerkiksi Bostonin kaupungissa investointi PC-koneiden virrankulutuksen hallintaan maksoi itsensä takaisin vuodessa, ja samalla säästyi sähköä näkyvät prosentit. Paljonko esimerkiksi palvelinkoneiden määrän reipas vähentäminen virtualisoinnilla tuo sekä säästöjä, että virrankulutusta? Jos oikein tehdään, niin paljon. Ja niin edelleen, kohteita ja malleja riittää.
On täyttä harhaa kuvitella, että ekologiset liiketoimintaprosessit olisivat pelkästään hyvän tahdon asioita ja puhdasta imagon kohotusta. Ne ovat toki sitäkin, mutta nykyään kun sähkön hinta ei varmasti tule putoamaan ja yhä useampaa asiaa mitataan (ja maksatetaan) myös yrityksistä ulospäin sen perusteella kuinka saastuttavia, ekologisesti kestävämpi liiketoiminta on sekä hyvää, että myös taloudellisesti perusteltua businesta. Niin sanotusti kovaa liiketoimintaa.
Kova liiketoiminta kannattaa, jos se on ekologisesti kestävää. Ja nämä asiat mahtuvat samaan pakettiin.
Takana ovat ne ajat, kun tuloksen tekemiseksi ei ympäristön kuluttamisesta tarvinnut tai kannattanut välittää mitään. Viisaat yritysjohtajat ovat tämän tajunneet jo aikaa sitten, mutta valitettavan usein yhtiöiden hallituksissa istuu sellaisia päättäjiä valitsemassa toimitusjohtajia ja tekemässä strategioita, joille vihreys on pelkkää koristetta ja markkinointia. Sellainen asenne on osakkeenomistajien edun halveksimista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti