lauantaina, maaliskuuta 08, 2008

Lentoon, kestävästi?

Päivän uutisten mukaan lentomatkustajat eivät ole innostuneita vapaaehtoisista ilmastonmuutoskasuista. Ideahan noissa on se, että matkustajat voivat vapaaehtoisesti maksaa ylimääräistä sen mukaan kuinka paljon matka hiilidioksidipäästöjä aiheuttaa. Kerätyille rahoilla voi siten tukea ilmastotyötä tai sitten vähäpäästöisen tekniikan kehitystä.


Intoa ei ole hirvesäti löytynyt, vaikka lentoyhtiöt ja matkanjärjestäjät ovat tällaista mahdollisuutta tarjonneet.

Lentomaksuja eettistä kuluttamista harrastavat voivat maksaa esimerkiksi Maan ystävien Lentomaksu-palvelussa. Sen tuotto käytetään Maan ystävien ilmastokampanjan toimintaan ilmastonmuutoksen torjumisen puolesta ja käytännön päästövähennyshankkeisiin ulkomailla.

Toinen palvelu voisi olla Atmosfair, jonka tuotto käytetään kestävän kehityksen mukaisiin energiaprojekteihin ja näin pyritään neuralisoimaan lentämällä aiheutettu hiilidioksidikaasujen päästö.

Ja paljonko sitä hiilidoksidia sitten tulee päästeltyä, kun maailmalle lentelee? Sehän selviää laskurilla. Esimerkiksi Carbon Neutral Company:n laskurilla näkee, että lento Helsingistä Lontooseen tuottaisi yhdellä matkustajalla 0,2 tonnia hiilidioksidia. Kyseisessä palvelussa voi myös maksaa ilmastomaksun sopivalle projektille. Tosin samalle matkalle Sustravel.co.uk:n , hiilidioksidilaskuri antaa samalle matkalle päästöjen määräksi 343,5 kg eli 0,3435 tonnia.

Lentomatkailu on päästöjensä puolesta yksi saatuttavimmista aktiviteeteista, joita tavallinen kuluttaja käyttää. Siispä sille on pyrittävä keksimään vaihtoehtoja ja onhan niitä. Juna on hyvä tapa verrattuna lentämiseen, junamatkailun päästöt per matkustaja ovat murto-osia lentomatkustamisen päästöistä.

Toimivatko nämä tällaiset vapaaehtoiset päästömaksut? Ilmeisesti volyyminsä puolesta eivät. Kyseessä on myös toiminta, jossa vapaaehtoisuus ei taida toimia. Lentoyhtiöt eivät tällaisia maksuja lentolippujen hintoihin vapaaehtoisesti sisällytä, se lienee kilpailutilanteessa selvää. Asia täytyisi siis hoitaa veroilla, jotta siitä tulisi konkretiaa enemmän.

Se taas ei ole yhden maan aktiivisuuden osalta mahdollista, sillä lentoyhtiöt siirtäisivät aika nopeasti operoinnin oman ulkopuolella toimiville yhtiöille tai muuten ryhtyisivät kiertämään kyseistä veroa. Siksi asia pitäisi hoitaa EU:n tasolla ja jos nyt totta puhutaan, niin sitä varten EU on olemassa.

Mutta arvattavasti EU ei tähän taida ihan herkästi tarttua, joten tämäkin asia taitaa olla pelkästään kuluttajien aktiivisuuden ja eettisyyden varassa.

Mietihän sitä, kun seuraavan kerran turistireissua lentokoneessa teet.

(Kuvassa kuvitusta tarinaan Le Rubis du Grand-Lama. Kuvan lähde: Wikimedia commons)

Ei kommentteja: