perjantaina, elokuuta 01, 2008

Heinäkuu


Heinäkuussa oli hellettä ja näköjään myös blogissa vilkasta. Tarinaa riitti niin ilmastonmuutoksesta, tulevista olympialaisista kuin ydinsodastakin. Tilastojen mukaan eniten kiinnostusta herätti kuitenkin Firefox, Zango, valokuvatorstain kuvat, nakuna juokseminen ja timantit. Hämmentävää sinänsä, mutta näiden tekstien osuus koko kuukauden teksteistä on kuitenkin varsin vähäinen (eikä Zangosta kertova tarina ole edes po. kuulta) ja eritoten tuo nakuilu mainitaan yhdessä postauksessa varsin vähäisessä osassa.

Google Analyticsin mukaan blogin kävijämäärät olivat varsin vahvassa kasvussa.

Kirjoituksia tuli viime kuussa tehtyä 75 kappaletta. Google Analytics kertoo käyntejä viime kuussa olleen 1643 (+346 edelliseen kuukauteen), näyttökertoja 2579 (+415) ja kävijöitä 1078 (+223). Uusia ennätyksiä kaikki.

Keskimäärin viime kuussa oli siis 53,0 (+9,8) käyntiä, 83,2 (+11,1) näyttökertaa ja 34,8 (+6,3) kävijää per päivä.

Kaikkien aikojen keskiarvot kapuavat jälleen hieman ylöspäin eli nyt on 8.4.2007 jälkeen keskimäärin päivässä ollut 26,6 käyntiä, 41,5 näyttökertaa ja 17,9 kävijää.

Vaiheisen lukijoista 49,36 % tuli viittaavilta sivustoilta (toiset blogit, blogilista.fi jne.), 46,20 % hakukoneista ja 4,44 % suorana liikenteenä. Hakukoneet ovat nostaneet suosiotaan suoran liikkeen kustannuksella. Viittaavien sivustojen osuus on pysynyt jotakuinkin entisellään.

Kuvassa kävijätilastojen kehitys blogin aloittamisen jälkeen. Entryjen määrä esitetään omalla akselillaan, joka on pystyakseleista se oikeanpuoleinen.

Vaiheinen on jälleen kiitollinen saamastaan suosiosta ja sulkeutuu siihen.


EDIT 2.8.2008 klo 1.52:

Pitikin muistaa purkaa tuo gallup. Eli kysymys kuului ovatko lööpit mainoksia vai toimituksellista aineistoa? Ja kansa vastasi siten, että 5 (16 %) vastaajan mielestä ne ovat toimituksellisia, 16 (51 %) mielestä mainoksia, 10 (32 %) mielestä molempia yhtä aikaa. Kukaan ei vastannut, että mitä välii koko asialla on.

Eli juuri ja juuri yli puolet vastaajista liputtaa lööppien mainoksellisuuden puolesta.

Seuraava kysely tehdään, kun tulee kyseltävää.

5 kommenttia:

Halo Efekti kirjoitti...

Ooh, näyttäisi että käyrät ovat siirtymässä progressiivisen kasvun vaiheeseen - kuten ilmaston muutos ja väestönkasvu maapallolla =D

Vaiheinen kirjoitti...

Joo. Käppyrän muoto muistuttaa kieltämättä ilmakehän hiilidioksipitoisuuden muutoksia viime vuosikymmeninä.

Ans kattoo nyt mihin tuo tasoittuu. Linja ei muutu.

Vaiheinen kirjoitti...

Ai niin. Mitenkäs se valehtelun kaava menikään... valhe, emävalhe, tilasto, graafi... :-)

Elegia kirjoitti...

Hyvä, ettei linja muutu.

Mietin muuten tuota gallupiasi koskien lööppejä: osallistuin siihen itsekin.

Nyt ihmettelen sitä suurta määrää, joka mieltää lööpit mainoksiksi. Itse näen - tai ainakin haluan nähdä - niissä kuitenkin (ainakin toistaiseksi) eron mainontaan. Kyllä ne minusta toistaiseksi ovat edelleen toimituksellista sisältöä, vaikka meno aika villiä joidenkin julkaisujen kohdalla onkin.

Vaiheinen kirjoitti...

Nuo lehdetkin mieltävät omien sanojensa mukaan lööpit osaksi toimituksellista prosessia. Se on ihan toimiva ajatus sinänsä. Toki niillä lööpeillä on myös mainonnallinen merkityksensä, mutta eivätne ehkä ihan pelkästään niitä taida olla. Tosin enemmistö vastaajista oli sitä mieltä. Toinen puolikas mielsi myös muita elementtejä.