torstaina, joulukuuta 18, 2008

Yritysblogit

Tutkimusyritys Forrester on tutkinut (PDF, 371 kB) mihin kanavaan kuluttajat luottavat yritysviestinnässä.

Listan viimeiseksi jäi yritysblogit, joihin luottaa kyselytutkimuksessa vain 16 % vastaajista. Eniten luottamusta keräsivät sähköposti vastaanottajan tuntemalta henkilöltä (77 %), kuluttajien tuotearviot ja arvostelut (60 %), portaalit ja hakukoneet (50 %), keltaiset sivut (ei verkossa) (48 %), painettu sanomalehti (46 %) sekä vastaanottajan tunteman henkilön toimittama sosiaalisen median saitti (43 %).

Yritysblogien luottamuksen surkeutta osoittaa se, että vastaajat, jotka luottavat niihin, luottavat myös jotakuinkin kaikkiin muihinkin kanaviin.

Forrester pohtii, pitäisikö yritysten luovuttaa blogistrategioidensa kanssa ja vastaa että ei.

Sen sijaan yritysten pitäisi olla blogiensa kanssa strategisempia. Jos yritysblogit esittelevät vain yrityksen tuotteita, blogit eivät ole vaivan arvoisia. Blogeissa sen sijaan on yritykselle järkeä Forresterin mielestä, mikäli niitä käytetään johtajuuden osoittamiseen.

Aivan. Juuri niin.

Pelkästään tuotteita esittelevä blogi on blogin idean väärinkäyttöä (tuote-esittelyt voi helpommin hoitaa jossain www-sivustolla tai vaikka verkkokaupassa). Jos blogeilla haluaa saada jotakin aikaiseksi niitä täytyy käyttää vuorovaikutteisesti ja blogin pitää antaa käyttäjälleen enemmän kuin pelkkä tuoteinformaatio antaa.

Kun tuota luotettavuuslistaa katsoo, niin huomaa miksi sosiaalinen media on niin suosittua kuin on ja miksi sen itse asiassa pitäisi olla ajassaan elävälle organisaatiolle oikein käytettynä tärkeä asia.

"Oikein käytettynä" tarkoittaa sitä, että kuluttaja, käyttäjä, verkoston jäsen on se draiveri, joka ohjaa valinnoillaan toimintaa. Hän ei ole pelkän markkinointi- tai massaviestinnän objekti, vaan omaehtoinen toimija.

(via Sektori)

Ei kommentteja: