Politiikka 2.0?
Patti Prairie kirjoittaa Celsiaksessa siitä, mitä ympäristöasioiden johtohenkilöt voisivat oppia Barack Obaman presidentinvaalikampanjasta.
Obaman kampanjaa varsinkin netissä ja sosiaalisessa mediassa on kuvailtu monin kehusanoin. Wired julisti, että netti teki Obamasta presidentin.
The News York Times vertasi Obaman nettikampanjoinnin merkitystä John F. Kennedyn tv-kampanjaan. Siinä missä Kennedyn tv-kampanjointi muutti politiikkaa lopullisesti, saman teki Obama netillä.
Jutun juoni ei ole suoraviivainen markkinointi webissä, passiiviset www-sivut tai sähköpostilla lähetettävät joukkokirjeet, vaan nimenomaan nettiyhteisöjen voiman ymmärtäminen ja hyödyntäminen kampanjassa. Se ei ole pelkkää markkinointia, vaan nimenomaan netin toiminnallisten ominaisuuksien ymmärtämistä.
Prairien mukaan tästä voi ottaa opiksi 7 askeleella:
- Aseta tavoitteita, ole aktiivinen ja aito
- Kerro miksi ja miten muutos tehdään
- Etsi edelläkävijämestarit
- Liikuta kaikkia
- Luo tähtimallin (hub-and-spoke) viestintää
- Käytä kaikkia kanavia
- Ota oppia nuorisosta
"Kuilu 1.0- ja 2.0-sukupolvien välillä on syvä. Enää lapsia ja vanhempia eivät erota tietotekniset taidot vaan nuorten uutta tekniikkaa hyödyntävä sosiaalinen kulttuuri."Obaman kampanjasta varmaankin puhutaan analyyttiesesti vielä pitkään, mutta hyvin todennäköisesti se tarkoitti myös siirtymistä politiikka 1.0:sta politiikka 2.0:aan.
Jälkimmäisessä äänestäjä ei ole pelkästään markkinointiviestinnän kohde, vaan aktiivinen toimija ja kannanottaja. Poliitikolta, kuten esimerkiksi Obamalta nyt, se edellyttää sosiaalisten verkostojen huomioimista myös varsinaisessa päätöksenteossa ja sen kuvatun muutoksen johtamista.
Politiikka 2.0 voi tarkoittaa parhaimmillaan uuden osallistumisen ja avoimuuden aikaa.
* * *
Kuin jatkoksi kampanjalle valkoisen talon esikunta on ryhtynyt myös bloggaamaan, josta tosin on riisuttu kommentointi pois kaiketi siksi, että moderointitarpeen oletetaan olevan liian suuri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti