lauantaina, tammikuuta 24, 2009

Ravintolasekoilua

Netissä on aikaisemminkin kärhämöity ravintoloiden asiakaspalvelusta ja muusta. Nyt Pirkka kävi Belgessä ja sai maksettavakseen ihan erilaisen laskun kuin ruokalistojen hinnoittelun perusteella olisi pitänyt.

Hinnat olivat kuulemma muuttuneet vuoden vaihteessa, mutta listoissa vanhat hinnat ovat vielä 3 viikkoa sen jälkeen.

Valittaminen tuossa yksittäistapauksessa auttoi, mutta kuinka moni valittaa? Eikö virhe olisi pitänyt korjata valittamatta? Kuten Pirkka sanansa asettelee:

"Me maksoimme laskumme, mutta kuinka paljon ravintola on veloittanut muilta ihmisiltä ylihintaa, jos he eivät ole itse tajunneet reklamoida laskun hinnasta?"
Lähtökohta tiettävästi on se, että jos kaupassa hyllyssä (tai ravintolassa ruokalistassa) on ostopäätöstä tehtäessä yksi hinta ja kassalla maksettaessa toinen hinta, ostopäätökseen vaikuttanut hinta on voimassa.

Se nyt vaan on niin, että tuollaista virhettä ravintolassa ei hyväksytä edes pienessä yrittäjävetoisessa ravintolassa, niin miten sellaisen voi hyväksyä Belgen kaltaisessa isoon ketjuun kuuluvassa sinänsä ihan laadukkaassa paikassa?

Luulisi perusprosessien olevan nimenomaan noissa paikoissa kunnossa.

* * *

Samaisessa Jaiku-ketjussa Rattcliffe sanoo: "Minä olen omistaja ja minun ravintoloissani ei asiakkalta varasteta."

Niin muuten Vaiheinenkin on (kuten muutkin "asiakasomistajat") ja se vaan ei sovi laatuun, että pikkuruista omistusta hoidetaan noin.

* * *

Myös Kulutusjuhlan Mari on noteerannut asian.

EDIT klo 15.20
Pinserin Sami kiinnittää huomiota Belgeen ja ravintoloiden julkisuuden hallintaan. Samilla on tärkeä pointti bloggaajien vastuusta tällaisissa tapauksissa.

EDIT klo 16.05
Myös SchizoBlog tarttuu aiheeseen.

EDIT 25.1.2009 klo 16.02
Myös Ihmiskunta, Loistava ja Watchman ottavat asiaan kantaa.

EDIT 26.1.2009 klo 20.33
Asia sai sitten varsin pikaisesti positiivisen käänteen ja siitä on oma postauksensa. Pirkka raportoi asiasta myös tuossa kommenteissa.

4 kommenttia:

Pirkka / Digikko kirjoitti...

Kiitos kirjoituksesta!

Toivottavasti saisin Belgestä vastauksen mahdollisimman pian. Haluaisin oikeasti kuulla, että miten tämä oli mahdollista.

Anteeksipyyntö ja rahojen takaisinmaksu olisi toki paikallaan myös kaikille niille, joiden lompakolla Belge on viime päivinä käväissyt.

Vaiheinen kirjoitti...

Esiin nostamasi asia on aito ongelma. Kyse on siitä, että nuo asiat pitää olla kunnossa ja kuluttajia ei pidä vedättää.

Omituista sekin, että Belge haluaa tehdä moisella hutiloinnilla oman elämänsä hankalaksi.

Pirkka / Digikko kirjoitti...

Tiedoksi kaikille, että sain tänään asiallisen vastauksen Belgestä. Laitan tähän lainauksia palautteesta:

“On valitettavan totta, että Belgessä oli ruokalistoja väärällä hinnalla. Tarkistimme heti palautteesi jälkeen kaikki Belgen listat. Virheellisiä listoja oli yhteensä 36 kappaletta 98:sta! Ruokalistoissa virhe koskee yhtä sivua ja kaikki virheelliset listat ovat nyt poistettu käytöstä.”

Hinnat olivat muuttuneet jo viime vuoden syyskuussa, eikä vuodenvaihteessa, kuten meille aluksi kerrottiin (tai ehkä ymmärsimme itse väärin, kuka tietää). Vanhat hinnat olivat joutuneet ravintolassa itse täytettäviin ruokalistoihin vahingossa:

“Tämän jälkeen on vahingossa heitetty roskiin laatikko, jossa oli uudet hinnastot ja ravintolan varastoon on jäänyt laatikollinen sivuja vanhalla hinnalla. Belgessä on viikkorutiini, missä tarkistetaan ruokalistojen kunto ja epäsiistit / rikkoutuneet sivut uusitaan. Viikkotarkastuksissa virheellistä sivua ei oltu huomattu ja listoja on ”uusittu” väärillä hinnoilla.”

Virhettä ei ravintolapäällikön mukaan ollut huomattu ennen viime viikon perjantaita, joten näin asiakkaan kantilta näyttää siltä, että ihmiset tarkistavat laskunsa aika harvoin!

“Vakuutan, että kysymyksessä on valitettava inhimillinen virhe, jota ei olisi toki saanut tapahtua. Tätä todistaa se, että Belgen baaritiskeillä olevissa standyissä ja seinillä olevissa hinnastoliitutauluissa hinnat ovat oikein (=samat kuin asiakkaan saamassa laskussa tai kassakuitissa).”

Ravintolapäällikkö lupaa korvata asiakkaille väärän hinnan, mikäli kuitti sattuu olemaan tallessa.

“Mikäli olemme veloittaneet asiakkailtamme väärän hinnan tuotteista, hyvitämme sen kuittia vastaan - emme missään nimessä halua hyötyä tekemästämme virheestä.”

Eli jos sinulla sattuu olemaan ravintolan juomakuitti tallella, niin Belgeen mars. Tosin harvalla varmasti on…

Kommentointi jatkunee vielä Jaikussa, mutta oma neuvoni on kaikille on ainakin se, että ravintolassakin kannattaisi tarkistaa laskunsa.

Se ei ole niuhotusta.

Vaiheinen kirjoitti...

Kiitos viestistä ja asian selvittämisestä.

Olet oikeassa, lasku kannattaa tarkistaa aina. Olen huomannut myös ihan tavarakaupassa, etteivät ne hinnat aina täsmää niissä laitteissa ja se ei ole niuhottamista, että pyytää korjaamaan asian.

Pistin tuonne postauksen aiheesta, jotta saadaan follow up toimimaan.