torstaina, toukokuuta 14, 2009

Vielä yksi järkevä

Helsingissä Senaatintorin ja Kauppatorin väliin jääviä kortteleita halutaan elävöittää. Se tarkoittaa uutisen mukaan sitä, että autot saavat lähdön Senaatintorin etelälaidalta ja tilalle tulee terasseja. Torilla pörräävät bussit häädetään niinikään Senaatintorilta muualle. Yksi kadunpätkä lisää muutetaan kävelykaduksi.

Asiaa.

Vihdoinkin jossain on oivallettu se, että kaupungin eläväittäminen ei tarkoita sitä, että autolla pitää päästä joka paikkaan, vaan täsmälleen päinvastoin. Tila pitää saada ihmisille.

Itseasiassa on aika hämmästyttävää, ettei Helsingin kulttuurihistoriallisesti arvokkaimpia kortteleita saada kokonaan rauhoitettua autoilulta.

4 kommenttia:

peteer kirjoitti...

Yllättävän vähän on keskustassa kävelykatuja. Ja missä niitä on, sielläkin voi huonolla tuurilla jäädä auton alle, esim. Iso-Roba.

Ovatkohan mainitsemasi ydinkeskustakorttelit jääneet mietintämyssyn alle, koska toisaalta on koko ajan tiedetty niiden arvot ja pidetty ne mielessä, ja siksi ei (vakavasti) ole uskallettu esittää mitään nykyistä aktiivisempaa käyttöä, joka edellyttäisi arvaamattomia muutoksia? Pelätty katastrofia? Korttelit ovat olleet säilöttyinä vuosiksi mm. virastokäytössä.

Lontoossa Trafalgar Square pelastettiin osittain autoilta jalankulkijoille, poistamalla autoliikenne sen pohjoissivulta ja yhdistämällä National Galleryn monumentaaliportaikko aukioon. Operaatio ei tapahtunut noin vain, vaan siihen tarvittiin vuosien tutkimukset, analyysit ja mielipiteiden kartoitukset. Ja tietysti poliittista tahtoa, mikä on todellisuudessa tärkeämpi asia kuin raha, vaikka yleensä aina toisin annetaan ymmärtää.

- Ehkä jotain samanlaista muutosta Helsinginkin monumentaalikeskustassa voisi tapahtua, koska jalankulkijat tekevät paikan eläväksi, eivät ollenkaan autot. Mietittäväksi tulee kiinteistöjen käyttö ja mahdollisesti omistus. Ideakilpailu?

Niko kirjoitti...

Noilla kulmilla kaikista olennaisinta olisi kuitenkin häätää byrokraatit niistä vanhoista arvorakennuksista ja saada niihin jotain järkevää toimintaa. Näin ollaan onneksi jossakin määrin myös tekemässä.

Anonyymi kirjoitti...

Hieno uutinen ! Kaupungin elävöittämisen ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa sitä, että tehdään tilaa autoille.

Jokainen uusi kävelykatu on sitä tilan tekoa, toivottavasti myös autot pysyvät poissa...

Vaiheinen kirjoitti...

peteer,
Totta. Helsingin keskustassa on varsin paljon tilaa autoille ja liian vähän kävelylle. Autoilla ajellaan Helsingissä käytännössä missä tahansa oli kyseessä sitten jalkakäytä tai mikä tahansa.

Noiden ydinkeskustan kortteleiden olemusta ja roolia on pohdittu jo pitempään ja on keskustaan ehdotettu erilaisia kävelykeskustamalleja, mutta ne vain eivät ole edenneet mihinkään.

Eurooppalaisissa pääkaupungeissa on erilaisia "historiallisia keskustoja" tai "vanhoja kaupunkeja", joissa autoilua on rajoitettu varsin rankasti. Myös betoniporsailla tai erikseen avattavilla porteilla. Mutta ei Helsingissä.

Helsingissä olisi vihdoin syytä ymmärtää se, että keskustaa ei todellakaan elävöitetä autoilua lisäämällä, vaan nimenomaan sitä vähentämällä.

Niko,
En ole ihan samaa mieltä byrokraattien häätämisestä. Jossainhan heidänkin pitää olla (jos kerran byrokraateista ei päästä eroon :-). Toisaalta olet oikeassa siinä, että hallintorakennukset eivät sinänsä elävöitä toimintaa. Yksi näkökulma on sekin, että byrokraattien käytössä rakennukset tulevat suojelluiksi ehkä paremmin tai ainakin säilyvät alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan.

Olisi hieman hankala kuvitella, että esimerkiksi presidentinlinnasta tehdäisiin hotelli ja pääesikunnasta kylpylä :-)

Hirlii,
Tuo oli ihan hyvä uutinen, toivottavasti idea etenee myös käytäntöön. Tilaa ihmisille, ei autoille.