Internetin käytön energiankulutuksesta
Keskustelu netin käytön ja palveluiden tuottamisen ilmastovaikutuksista jatkuu ja hyvä niin sillä tietotekniikkaa käytetään yhteiskunnassa yhä enemmän ja yhä useammilla laitteilla. Netin käytön energiankulutus ja ilmastovaikutukset ovat kasvussa.
Google on laskeskellut millaiset hiilidioksidivaikutukset erilaisilla arkipäivän toimilla on laskettuna Google-hakuina. Esimerkiksi päivän sanomalehti vastaa 850 hakua tai lasisillisella applesiinimehua tekee 1050 hakua. Yhdysvaltalaisen kotitalouden keskimääräisen kuukaisttaisen sähkönkulutuksen hiilidioksidipäästöt vastaavat 3 100 000 Google-haun aiheuttamia päästöjä.
Pohtimisen aihetta antaa sekin, että yksi juustohampurilainen vastaa päästöiltään samaa kuin 15 000 Google-hakua. Se tarkoittaa samaa kuin 14 appelsiinimehulasillista tai lähes 18 sanomalehteä.
Suuria palvelinkeskuksia ympäri maailmaan pyörittänä hakukoneyhtiö on jo vuonna 2007 tehnyt vapaaehtoisen sitoumuksen pyrkiä hiilineutraaliksi ja käynnissä onkin useampi asiaan liittyvä ohjelma. Google siis pyrkii omien sanojensa mukaan aktiivisesti vähentämään oman toimintansa hiilijalanjälkeä.
Netin käytössä on tietysti aina sekin puoli, että sillä voidaan korvata jotain kulutusta. Ajatellaanpa vaikka jonkin asian ostamista. Jos nk. näyteikkunaostokset voi tehdä ennalta netissä ja sen jälkeen käydä hakemassa haluamansa kerralla yhdestä paikassa kiertelemättä kauppakeskuksesta toiseen, syntyy väistämättä säästöjä.
Näiden ihmisen toimintaan liittyvien muutosten vaikutuksia on toki vaikea laskea osaksi jonkin yhden palvelun päästäjä, mutta vaikutusten voi olettaa olevan positiivisia. Jos taas nettipalveluiden ytimenä on kulutuksen lisääminen, vaikutus on päinvastainen.
Ei ole ihan se ja sama kuinka käyttäydymme ja toimimme. Netti on vain osa sitä kokonaisuutta.
Asias aikaisemmin Vaiheisessa:
- Google (11.1.2009)
- Google, osa 2 (12.1.2009)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti