torstaina, heinäkuuta 10, 2008

Subjektiivisuus

Kaksi talousuutisen otsikkoa samasta asiasta samalta päivältä:

Basware paisui kakkosvartilla (Tietoviikko 10.7.2008)
Baswaren tulos heikkeni (Digitoday 10.7.2008)

Otsikon perusteella mielikuva Baswaren menosta on varsin erilainen riippuen siitä mistä uutisen lukee, toisen mukaan menee hyvin ja toisen mukaan huonommin.

Kumpi on sitten oikein? Molemmat, ainakin periaatteessa.

Yhtiön liikevaihtoa kertyi toisella vuosineljänneksellä 25,5 prosenttia edellisvuotta enemmän, mutta tulos ennen veroja laski 14,5 prosenttia 2,4 miljoonaan euroon ja liikevoittoprosentti 15,6 prosentista 10,9 prosenttiin.

Kysymyshän on siitä, mitä toimittaja arvioi otsikon arvoiseksi osavuosikatsauksesta. Toinen painottaa liikevaihtoa ja toinen tulosta. Ja mistä se painotus syntyy? Arvatenkin toimittajan näkemyksestä ja siitä mitä hän pitää olennaisempana.

Tietysti voi kysyä, kumpaa yhtiö strategiansa mukaan on tavoitellut ja onko se onnistunut siinä, kasvu kun joskus leikkaa tulosta. Toisaalta yhtiön tulos on edelleen tarkastelukaudella selvästi plussalla, joten mielikuva huonosta tuloksesta saattaa olla hämäävä.

Sellaista on (talous)uutisoinnin subjektiivisuus eli ei ole olemassa täysin objektiivista mediaa.

Ei kommentteja: