lauantaina, heinäkuuta 26, 2008

Yhteisöt

Konsulttifirma Deloitte on WSJ:n mukaan selvittänyt yritysten verkkoyhteisöjen toimintaa ja todennut, että varsin moni niistä epäonnistuu ja on enemmänkin ajanhukkaa.

Se ei ole mikään uutinen, että suuri osa pienistä yhteisöistä, sanotaan nyt vaikka keskustelupalstoista tai vastaavista on varsin hiljaisia ja epäaktiivisia. Sellaisiahan kukaan ei jaksa seurata.

Deloitten selvityksen mukaan 35 %:ssa yritysten verkkoyhteisöistä oli vähemmän kuin 100 jäsentä ja alle 25 %:ssa yli 1000 jäsentä. Yrityksista 6 % käytti yli miljoona dollaria yhteisöprojekteihinsa.

Epäonnistumisten syitä Deloitte on listannut kolme:

- Yritykset panostavat teknologiaan ja pitävät siitä meteliä sen sijaan, että pyrkisivät löytämään yhteisöihinsä vetovoimaisia jäseniä

- Yhteisöjen vetäminen on puolitiessään eli 30 %:ssa yhteisöistä oli vain puolipäiväinen vetäjä, sen sijaan että yhteisöjä vetäisi joku kokenut henkilö ja mieluiten vielä yhteisöjen vetämistä tunteva. Yhteisöjen vetäjinä toimii usein markkinoinnin ammattilainen.

- Onnistumisen mittaaminen on hakoteillä eli yritykset herkästi mittaavat yhteisön onnistumista sillä kuinka monta vierailijaa on verkkosivustolla. Yritykset pyrkivät usein omien sanojensa mukaan luomaan yhteisöillä suusta suuhun markkinointia ja lisäämään asiakkaiden lojaliteettia.

Usein yhteisöt näyttävät olevan siis yrityksille markkinoinnin työkalu. Ehkäpä siinä on vastaus kysymykseen miksi yritysten vetämät yhteisöt niin usein epäonnistuvat.

Sellaiset yhteisöt, joilla on jäsenilleen jokin selkeä tarkoitus, hyöty ja erityisesti merkitys, ovat vetovoimaisia lähes itsekseen. Markkinointi motiivina ei yhteisön jäsenille toimi, sillä merkitykset ovat paljon syvemmällä kuin tuoteinformaation vastaanottamisessa. Toimivan yhteisön perusluonteeseen kuuluu kaiketi se, että tehdään yhdessä aidosti jotain eikä vain olla osa asiakaskuntaa.

Ketä kiinnostaa olla mainonnan kohde?

(via Digitoday)

Ei kommentteja: