Facebookia korjaillaan jälleen?
Jokin aika sitten suosittu netin yhteisöpalvelu Facebook sai lyhyen ajan sisällä toisen kasvojen kohotuksen ja konseptin uudistuksen, joita arvosteltiin tässäkin blogissa.
Käyttäjien palaute uudistusta kohtaa on ollut armotonta. Facebookissa pystyyn pistetty Facebookin oma gallup kertoo julmaa kieltään, tätä kirjoitettaessa 1 230 084 käyttäjää (93,9 %) vastustaa uutta käyttöliittymää ja vain 80 034 (6,1 %) pitää sitä kelvollisena. Jo aikaisemmin raportoitiin siitä, että 94 % käyttäjistä vihaa uutta käyttäliittymää. EDIT: Gallup on kolmannen osapuolen toteuttama, eikä se tulokset ole kaikkien käyttäjien näkemys tai tilastollisesti tasapainossa, mutta silti prosenttien kokoluokka antaa viitteitä näkemyksistä.
Palautteen seurauksena Christopher Cox kirjoittaa Facebookin omassa blogissa, että palvelu on tarttumassa muutamiin uudistuksiin lähiaikoina. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi niin sanotun etusivun tietovirran kontrollointi ja relevanssi, kohokohtien lisääminen sekä asioiden löytämisen helpottaminen. Kaikesta päätelleen paluuta vanhaan konseptiin ja käyttöliittymään ei ole paluuta.
Korjausliikkeet ovatkin tarpeen, sillä osa viimeksi nähdyistä uudistuksista johti varsin käyttäjän kannalta eksoottisiin tuloksiin.
Mikäli haluat nähdä esimerkiksi tapahtumat, joihin itse olet ilmoittautunut, ne löytyvä (jos löytyvät) omista kohokohdista tai sitten pitää mennä erikseen asetuksiin. Omaa viimeisintä "mitä mietit"-kirjausta saa käydä katsomassa muille tarkoitetusta näkymästä (joka muuten näyttää sopivilla asetuksilla erinomaisen psykedeeliseltä kun katsoo omaa kuvaansa pienennettynä sen 10 kertaa yhdessä näkymässä).
Kavereiden virrasta tupsahtaa mitä mielenkiintosempia tietoja kuten vaikkapa laaja informaatio siitä miten kukin on vastannut "Mikä Auto Olet?"-älypeliin, halusit sitä tai et. Ja niin edelleen.
Arvioiden mukaan 276 miljoonan kuukausikävijän Facebookin kannalta on viisasta turhauttaa kävijöitään käyttäjien toimintaa häiritsevillä muutoksilla, sillä Facebookin käytöstä luopuminenkin on mahdollista. Vastaavia palveluita löytyy.
Kolikon toinen puoli on se, että myös tällaisten palveluiden on kehityttävä ilman liiallista tempoilua. Muuten suosio hiipuu aikanaan.
Facebook yhtiönä ei ole pörssissä, ainakaan vielä ja tiettävästi pyrkii kasvamaan mahdollisimman paljon. Nähtäväksi jää, pystyykö yhtiö hallitsemaan kasvuhalunsa, mutta joka tapauksessa se tarvitsee siihen käyttäjiä, tyytyväisiä käyttäjiä.
Nähtäväksi jää, saako käyttäjä takaisin kontrollia siihen mitä hän näkee tai esittää ja miten hän asiat löytää.
EDIT klo 8.31
Korjaus kommentin perusteella tuohon gallupin rooliin.
6 kommenttia:
Kyse ei suinkaan ole Facebookin omasta gallupista: "Facebook ei ole kehittänyt tätä sovellusta." Tuon "äänestyksen" luotettavuus on varsin kyseenalainen, koska tieto siitä leviää kuulopuheena ja luultavasti paremmin vastustajien kuin kannattajien joukossa.
Jos Facebook itse järjestäisi tuollaisen kyselyn, tieto siitä varmasti tulisi kaikille käyttäjille. Äänestysprosenttikin olisi varmaankin parempi kuin tuon sovelluksen alle yksi prosentti.
Totta. Tuossapa on mulla virkkeessä lapsus, jonka korjailenkin. Kiitos huomautuksesta.
Kaikkiin nettigallupeihin täytyy suhtautua varauksella, koska niiden tulokset eivät ole tasapainotettuja, mutta tuossa nimenomaisessa tapauksessa on tietysti huomionarvoista se, että prosenttien ero on noinkin suuri sekä se, ettei tuossa näytä ilman kikkailuja pystyvän spammaamaan ääniä.
Niin, tuohan ei ole vaali, vaan gallup ja gallupissa jo varsin vähäisellä määrällä vastaajia saadaan virhemarginaali painettua yksittäisiin prosentteihin (esimerkiksi nämäpuoluegallupit tehdään tyypillisesti n. 2000 vastaajan populaatiolla). Eli gallupissa ei tarvita suurta äänestysprosenttia.
Toinen ongelma on tietysti otanta ja siihen liittyvät korjauskertoimet, joita tuossa Facebookin kyselyssä ei ole.
Ko. sovellus väittää olevansa äänestys :)
Itse en luottaisi tuon lukemiin pätkääkään, edes sen verran kumpia on oikeasti enemmän – uskon vastustajien olevan asiassa kannattajia ja evvk-puoluetta aktiivisempia.
Okei. Ei se mikään äänestys ole, vaan mielipiteiden keräysmasiina ilman EOS-vaihtoehtoa.
Ei siihen liikaa saakaan luottaa, mutta luulisin, että Facebookin kannalta olisi varsin pulmallinen tilanne, että moinen hilavitkutin olisi sen verran oikeassa, että vaikkapa 40 % virhemarginaalin alareunassa olisi todellinen tilanne.
(Siis vaikka esimerkiksi 50 % käyttäjistä suhtautuisi nuivasti uudistukseen).
Voihan asiaa ajatella niinkin, että jos palvelun käyttäjistä löytyy 1,2 miljoonaa aktiivista uudistuksen vastustajaa, niin jotain pitäisi varmaan tehdä.
Luulen tosin, että FB on muutostarpeensa kartoittanut ihan sanallisen palautteen perusteella.
Lähetä kommentti