Nyrjähdyksiä #45
Eduskunta haluaa lisää uusia tunneleita pitkin Töölön kaupungiosaa. Kaavailut ovat sillä tavalla kummallisia, että juuri on eduskuntatalon lähellä olevan Hakasalmen huvilan puistikkoa tärvelty työmaaksi yhden tunnelin vuoksi.
Selitys uusille tunneleille on se, että juuri tekeillä oleva tunneli ei ole tarpeeksi tilava. Se on kuulemma muun muassa liian matala.
Mitä tämä tällainen suunnittelu on? Rakennellaan tunneleita veronmaksajien rahoilla miten lystää ja ihan vain siksi, ettei osata suunnitella tarpeeksi tilavia tunneleita? Kun uusien tunneleiden rakentamisesta sanotaan, että "suuaukosta on tarkoitus tehdä melko siro kapistus", niin onkohan se nyt sitten tarpeeksi tilava ja korkea?
Töölöläiset ovat aiheesta kiukkuisia, sillä tässä Eduskunnan toiminnassa ja lähiympäristönsä muokkaamisessa ei näytä olevan kovin paljoa logiikkaa.
Mihin muuten kansanedustajat ja muut uusia korkeita tunneleita tarvitsevat? Ovatko eduskunnan ovet käyneet kenties liian ahtaiksi?
9 kommenttia:
Jälleen yksi hyvä syy siirtää pääkaupunki Lahteen. Siellä olisi paremmin tilaa kaivella tunneleita.
Heh. Noh... jos kerran tunneleita on Lahdessa kaivettavaksi, niin eiköhän se sitten riittäisi, että Eduskunta alueellistettaisiin sinne? :-)
Muuten olen sitä mieltä, että hallituksen alueellistamispolitiikassa ei näytä olevan välttämättä paljoakaan järkeä.
Ma(a)nalaisilmiö ei riivaa ainoastaan Helsinkiä. Vastaavia hankkeita on ollut monessa maakunnan kaupungissa. Ainakin Turku, Oulu ja viimeisimpänä Jyväskylä. Lahdesta ei ole tietoa.
Pyhät lehmät on paimennettava takaisin kaupunkikeskustoihin, vaikka millä tempulla. Muutaman sadan metrin kävelymatka on kaikille tietysti aivan liikaa. Omalla autolla on päästävä viereen.
Yllättävää kyllä, eräät maanalaiset ratkaisut saattavat näkyvine ajoramppeineen pilata muuten harmonisen ympäristön, sen lisäksi, että tuottavat paradoksaalista kyllä, lisää henkilöautoliikennettä keskustoihin tai niiden tuntumaan.
Voi jeesus, tässä menee ihan sanattomaksi. Oikeasti, haloo onks tunnelissa valoo...!? Ja tietty riittävän siro suuaukko ;D
peteer,
Henkilöautoliikenteen lisäminen keskustoihin on älytöntä ja luo vain lisää ongelmia. juuri tällaiset pieniltä näyttävät rakennelmat luovat mekanismeja, joka houkuttelee autoilemaan siihen oven eteen ja sitten vaaditaan lisää parkkipaikkoja ja jälleen kaivetaan lisää ja saadaan lisää autoja keskustoihin. Yksi esimerkki vastaavasta hölmöilystä on myös Helsingissä rautatieasemalta Linnanmäelle visioitu köysirata. On pelkkää harhaa kuvitella, että elävä kaupungin keskusta syntyy siitä, että siellä saa autoilla.
Elegia,
Riittävän siro ja varsinkin tilava suuaukko on ihan välttämätön. Tosin Eduskunnan tunnelilogiikalla tässä voidaan tehdä niin, että jos tästä uudesta tunnelista ei tule tarpeeksi korkea, niin rakennetaan uusi johonkin suuntaan. Aina voi jonkun tunnelin johonkin rakentaa. Harjoitus tekee mestarin... :-)
Pieni korjaus. Ymmärsit väärin.
(Se oli olevinaan ironiaa. Ei olisi pitänyt lainata ilman hakasulkuja, kohdassa "Omalla autolla on päästävä viereen". Yritän muistaa jatkossa.)
En kannata henkilöautoilun lisäämistä kaupunkikeskustoissa.
Päinvastoin, koska joukkoliikenteessä on paljon kehittämättömiä mahdollisuuksia.
Valitan häiriötä.
Hmm... ilmeisesti se olin kuitenkin minä, joa muotoili virkkeensä väärin, koska ymmärsin juuri noin kuten "korjauksessasi" kirjoitit.
Yritin siis muotoilla virkkeen sellaisella idealla, että olet oikeassa, mutta näköjään jätin asian sanomatta selkokielellä:-)
Ei häiriöitä siis :-)
(Mielenkiintoisia häiriöitä. Mitähän oikein tapahtui. Joskus luen/kirjoitan kiireessä.)
No, pääasia että asiasisällöt on ymmärretty lopulta oikein, puolin ja toisin.
Jep. Niinhä sitä itse kukin joskus:-) Olennaista on se, että viesti meni oikein.
Lähetä kommentti