Salaisia neuvotteluita ja rajoituksia autoille
Eilen The Guardian tiesi kertoa, että Yhdysvallat ja Kiina ovat käyneet salaisia neuvotteluita suhtautumisesta ilmastonmuutoksen hillintään ja tulevaan Kööpenhaminan ilmastokokoukseen sekä siellä käsiteltävään uuteen sopimukseen.
Guardianin mukaan neuvottelut käytiin kohtalaisen arvovaltaisen demokraattien ja republikaanien muodostaman ryhmän vieraillessa Kiinassa Yhdysvaltain edellisen presidentin George W. Bushin kauden viime metreillä.
Neuvotteluissa ja sen jälkeisissä toimissa on ollut uutisen mukaan pyrkimyksenä saada Kiina mukaan tulevaan ilmastosopimukseen.
(via Celcias)
* * *
Barack Obaman hallinto jatkaa tuuletusta yhdysvaltalaisessa ilmastopolitiikassa. Tänään olivat vuorossa autot.
The New York Times kertoi, että Obama ilmoitti tänään uusista rajoituksista autojen polttoaineen kulutukselle. Kyse on vuodesta 2012 alkaen voimaan astuvasta liittovaltion tason rajoituksista.
YLE:n mukaan kyse on siitä, että Yhdysvalloissa myydyt henkilöautot ja kevyet kuorma-autot saavat kuluttaa keskimäärin 6,6 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä vuoden 2016 jälkeen. Lisäksi uusilla määräyksillä pyritään leikkaamaan autojen hiilidioksidipäästöjä kolmanneksella ja polttoaineen kulutusta 30 %. Tämä tarkoittaa merkittävää säästöä öljyn kulutuksessa, mikä on linjassa sen kanssa, että Obama pyrkii vähentämään maan riippuvuutta öljystä.
Edellä esitetyn polttoainekulutuksen leikkaamisen voi esittää myös Washington Postin tapaan siten, että autoille päästöraja on 39 mpg (miles per gallon) ja kevyille kuorma-autoille 30 mpg.
Suunnitelma ei ole tyhjän päällä, sillä autotehtaat ovat sen takana, kuten myös luonnonsuojelujärjestöt. Lisäksi esimerkiksi tiukempia päästörajoja vaatinut Kalifornian osavaltio ratkoo tätä kautta omia ristiriitojaan liittovaltion säädösten kanssa.
(via Climate Progress)
* * *
Molemmat uutiset ovat varsin hyviä ja positiivisia. Ne korostavat sitä, että muutos on mahdollinen.
On toki syytä muistaa, että Kiina ei ole toistaiseksi julistanut lähtevänsä mihinkään tiettyyn sopimukseen mukaan (kuten ei tarkkaan ajatellen mikään muukaan maa) eikä autojen päästövähennykset taida vielä tuohon jäädä, parempaankin on mahdollisuus.
Lisäksi on muistettava sekin, että Yhdysvallat lähtee nk. takamatkalta päästöjen rajoittamisen kanssa, sillä siellä ei ole edellisen presidentin aikakaudella tehty juuri mitään asian eteen.
Joka tapauksessa, muun maailman on myös reagoitava tähän ja esimerkiksi EU:n nöyristely autoteollisuuden ininän edessä saisi loppua.
2 kommenttia:
Aina vain hengästyttää tuo Obaman vauhti pistää asioita alulle. Toivottavasti onnistuu, sillä ensimmäisen kerran vuosikymmeniin siinä maassa tuntuu olevan nousemassa uutta draivia positiivisella tavalla.
Toivottavasti onnistuu. Nuo lukemat ovat amerikkalaisittain varsin kovia, mutta eivät mitenkään ennen kuulumattomia globaalisti. Ruuvia on varmaan syytä vuosien varrella vielä kiristää.
Lähetä kommentti