Positiivista
Onko olemassa signaaleja, joiden perusteella voisi uskoa siihen, ettei ilmastonmuutosta tai muut globaalit ympäristöuhat ole ehkä sittenkään aivan välttämättömiä?
On, vaikka ne eivät välttämättä sellaisilta näytäkään. Otetaan muutama esimerkki uutisvirrasta poimittuna.
Yksi maailman suurimmista hiilidioksidin päästäjistä ja Kioton sopimuksen ulkopuolelle jääneistä maista eli Australia aloittaa päästökaupan pikavauhtia eli vuoteen 2010 mennessä. Vaikka kyseessä onkin eräänlainen kevytversio asiasta, on signaali tärkeä. Australia pyrkii muuttamaan ilmastopolitiikkansa suuntaa.
Suomessa sähkönkäyttö pieneni selvästi tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tammi–kesäkuussa kulutus Energiateollisuus ry:n tilastojen mukaan pieneni viime vuoden alusta 2,3 prosenttia. Muutosta pidetään poikkeuksellisen suurena ja sitä selitetään leudolla talvella ja talouskasvun hiipumisella. Tämä ei tietenkään vielä anna aihetta juhlimiseen, mutta kertoo siitä että sähkön kulutuskäyrät voivat osoittaa myös alaspäin.
Autokauppa on romahtanut Yhdysvalloissa alimmilleen 15 vuoteen. Bensiinin kallistuminen on jättänyt erityisesti isot katumaasturit kauppoihin ja vähän kuluttavien autojen kysyntä on kasvanut tarjontaa suuremmaksi. Hummerit eivät kuulemma kelpaa enää muille kuin autovarkaille. Ilmiössä nähdään myös syvällisempää amerikkalaisten asennemuutosta suhteessa autoihin. Ympäristöystävällisemmät hybridiautot ovat tulossa.
Suomessakin autokaupat ovat kuralla. Asiaan vaikuttaa varmasti sekä taloudellinen taantuma, että polttoaineiden hinnannousu. Autot ovat kotitalouksien keskeinen ympäristökuormitusta aiheuttava ostos ja mikäli niissä hankinnoissa tapahtuu asennemuutos vihreämpään suuntaan, paranevat mahdollisuudet.
General Motorsin Zaragozan tehtaan katolle valmistuu maailman suurin aurinkopaneeleiden järjestelmä. Kennojen huipputeho on peräti 12 megawattia sähköä. Paneelit asennellaan katolle rullilta kuin kokolattiamatot. Aurinkoteknologia on tulossa ja tämän kaltaiset esimerkit ovat positiivisia signaaleja siitä, että vaihtoehtoja on.
Ja lopuksi vielä yksi teknologiauutinen. Ehkä kevyempi sellainen, mutta miksi ihmeessä moottoriveneiden pitää toimia bensalla tai dieselillä? Miksi ei aurinkosähköllä? No totta kai aurinkosähköllä. Nizzalainen Sunboat on markkinoimassa venettä, joka saa virtansa aurinkopaneeleista. Sähkökäyttöiset veneet ovat hiljaisia, luotettavia ja helppoja käyttää. Näistä veneistä ei tule päästöjä suoraan, eikä bensalasku rokota kukkaroa. Pimeän aikaan voi ajaa akuilla.
Siis.
Onhan maailmalla myös myönteisiä signaaleja vaikka kuinka, osa niistä on teknologisia, osa taloudellisia. Näyttää vahvasti siltä, että maailman kehitystä kestävämmälle tielle johtavat nimenomaan johtavat markkinat ja teknologia, eivät ehkä niinkään poliitikot.
Kuluttajina meillä on mahdollisuus vaikuttaa valinnoillamme kaikkiin näihin ryhmiin. Varsinkin sillä miten euromme käytämme.
2 kommenttia:
Talouslama tekee hyvää kulutustottumuksille...
Minä arvostan kovasti niitä, jotka nyt nousevat ahteriltaan ja tekevät jotakin asian edistämiseksi ja yritän kantaa korteni kekoon, mutta toisaalta olen luonteelleni ominaisesti melkoisen pessimistinen sen suhteen mitä keretään enää tekemään.
Enkä ole yksin.
"'Enjoy life while you can'
Climate science maverick James Lovelock fears we won't invent the necessary technologies in time, and expects "about 80%" of the world's population to be wiped out by 2100. Prophets have been foretelling Armageddon since time began, he says. "But this is the real thing."
Lisää blogissani.
Niinpä. Riittääkö meillä aika, kun nyt on vatuloitu jo pitemmän aikaa ja vatuloidaa asiaa edelleen? Kas siinäpä pulma.
Jokaisessa taloustaantumassa on aina uusien mahdollisuuksien paikka. Nytkin kun hinnat nousevat olisi hyvä ja järkevä paikka pistää niitä kulutustottumuksia uusiksi.
Jaa-a, en ole muutamasta asiasta Lovelockin kanssa ollenkaan samaa mieltä, mutta hänellä on pointteja. Joka tapauksessa puheenvuoro on terävä ja sisältää varoituksen.
Lähetä kommentti