Alueellistaminen on virhe
Viimeaikaisten hallitusten omituisuus on nk. alueellistaminen eli valtion työpaikkojen hajasijoittaminen pois pääkaupunkiseudulta jonnekin muualle Suomeen.
Kun olemassa olevia virastoja ryhdytään siirtämään maakuntiin, asia ei ole ensinkään yksinkertainen.
Työntekijöitä ei voida pakkosiirtää eikä irtisanoa ja vain harva haluaa muuttaa virastonsa perässä jonnekin muualle. Osaaminen ei siis juokse hallitusten aluepoliittisten päähänpinttymien perässä ja valtio etsii sitten uusia työpaikkoja kotiseudullensa jääville.
Tämä ei tiedä kovinkaan hyvää sellaisille toiminnoille, missä tarvitaan osaamista jollain kriittisellä osa-alueella. Esimerkiksi kelpaa lääkelaitoksen alueellistaminen kikkailemalla eli lakkauttamalla nykyinen ja perustamalla uusi toisaalle. Lääkehuollon osaamista ei joka nurkalta hetkessä löydy.
Toinen alueellistamishuoli on tulossa kun ilmailuhallintoa alueellistetaan. Tilanne on sellainen, että viraston noin 130 työntekijästä vain neljä on valmis muuttamaan Kouvolaan. Työntekijät eivät ole mitään rivimaistereita, vaan usein entisiä liikennelentäjiä tai vastaavia, joita ei joka kortistosta löydy.
Yhteiskunnan kokonaisedun mukaista tällainen tominta tuskin on, sillä uuden osaaminen kehittäminen kokonaiseen organisaatioon on oikeasti useiden vuosien työ ja entiselle toiminnan tasolle ei ihan helposti päästä. Kyse ei ole pelkästään muodollisesta osaamisesta, vaan myös nk. hiljaisesta tiedosta ja organisaation sisällä olevasta pitkällisestä kokemuksesta.
Lähtökohtaisesti koko alueellistaminen on valtion suunnasta huonoa johtamista, joka ei edesauta yhteiskunnan strategista etua.
* * *
Asiaan liittyy myös ympäristötekijä. Puhutaan netin ja tietoverkkojen mahdollisuuksista mitä tahansa, osa asioista hoidetaan aina kokouksissa. Suora viestintä ilman välissä olevia välineitä on aina tehokkaampaa kuin netin kautta toteutettu.
Kaikki, jotka ovat tehneet projekteja eri puolilla olevan organisaation kanssa tietävät, että projekti toimii aina paremmin, jos siihen etätyöntekijöinä osallistuvat henkilöt tuntevat toisensa myös tietoverkkojen ulkopuolella, ihan livenä siis. Monissa tapauksissa tämä on välttämätöntä.
Ihmisten muodostamissa organisaatioissa netin merkitystä ei kannata yliarvioida varsinkaan asioissa, joissa tehokkuus on paremmin saavutettavissa muuta.
Siis. Nyt kun alueellistellaan virastoja sinne ja tänne, lisätään väistämättä samalla matkustamista paikasta toiseen ja mitä ilmeisimmin muualta Suomesta pääkaupunkiin.
Kysymys: Onko valtio koskaan laskenut kuinka paljon alueellistaminen kasvattaa julkisen vallan ekologista jalanjälkeä?
4 kommenttia:
"Työntekijöitä ei voida pakkosiirtää tai irtisanoa". Jos suunta on Helsinkiin, tämä tuntuu muualla Suomessa olevan kovin mahdollista.
Onko valtio pakkosiirrättänyt työntekijöitään jostain laitos kerrallaan Helsinkiin? Siis hallinnollisilla päätöksillä ja pelkän politiikan vuoksi?
Ja jos, niin miksi ja mitä hyötyä asiasta on haettu tai saatu?
Meinaan vain, että vastaavaa ei ole toisinpäin taidettu ihan äkkiä tehdä ja jos on, niin hyötyjen arviointi on paikallaan.
Pelkkä aluepolitiikka ei oikein toimi tässä asiassa perusteluksi.
Taisin aamutuimaan tehdä ns. yleistyksen. En löytänyt mielipiteeni tueksi yhtään päätöstä. Kunhan mieltäni purin siitä, että pääkaupunkiseudun asukkaat pitävät oikeutenaan pysyä kotiseudullaan. Suurelle osalle muualla asuvia työ missä hyvänsä on realiteetti. Mutta ethän siitä kirjoittanut. Olen useimmiten pyrkinyt pysymään asiassa, anteeksi syrjähtely.
Eipä mitään pulmaa. On totta, että muuttoliike kasvukeskuksiin eri syistä ja eri tavoin on oma ongelmansa. Eikä edes ihan vähäinen.
Alueellistaminen aiheuttaa omia ongelmiaan toiminnalle eikä välttämättä tuota sellaisia hyötyäjäkään, joita sillä kenties ajatellaan olevan.
Pääkaupunkiseutulaisilla on samalla tavalla omia kiinnekohtiaan omaan ympäristöönsä kuin muuallakin asuvilla ja siksi varmaankin muuttoliikettä toiseen suuntaan valtion alueellistamispäätöksillä tuskin saadaan aikaiseksi.
Lähetä kommentti