Ai ei onnistu vai?
Uusien autojen hiilidioksidipäästöistä on EU:ssa väänetty kättä ja autoteollisuus on kauhistellut EU:n keskustelua asetettavista rajoista. Samalla EU on lipsunut lipsumistaan aiemmista tavoitteistaan.
Nyt linjana on asettaa päästöraja 130 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa käytännössä noin viiden litran kulutusta sadalla kilometrillä. Ja sitäkin voivotellaan autoteollisuudessa. Kyse ei tässäkään asiassa ole teknologian puutteesta, vaan muutosvastarinnasta.
Päästörajan alittaminen onnistuu. Se onnistuu jo nykyiselläkin teknologialla, mutta Volkswagen pistää vielä paremmaksi. Yhtiö on kehittämässä vuodeksi 2011 autoa, joka kuluttaa taloudellisimmillaan vain noin kaksi litraa sadalla kilometrillä ja sen hiilidioksidipäästö olisi 60 grammaa kilometrillä.
EU antaa autoteollisuudelle ihan turhaan periksi ja rakentaa päästörajoista eräänlaista loukkua. Päästörajoitukset ja niihin liittyvät sakot pitäisi rakentaa siten, että kaikilla autoilla on hiilidioksidipäästöistä sakko ja mitä pienemmät päästöt, sitä pienemmät sakot.
Se kannustaisi nopeammin tuomaan markkinoille aidosti pienempipäästöisiä autoja. Nyt motiivi jää tulevaisuudessa kohoavan bensiinin hinnan varaan.
Jos joku haluaa kutsua asiaa veroksi, niin sekin kelpaa. Jos Suomi haluaisi olla edistyksellinen asiassa, niin maamme ehdottaisi tätäkin veroa progressiiviseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti