Velttoilua
Autojen päästörajoista on väännetty kättä viime aikoina.
Nyt EU:n suuret jäsenmaat Britannia, Saksa, Ranska ja Italia ovat päässeet asiasta sopuun.
Sovun mukaan uusien autojen hiilidioksidipäästörajaksi tulisi EU:n alueella keskimäärin 130 grammaa kilometrillä. Raja otetaan uusissa autoissa käyttöön vuosina 2012–2015. Rajan ylityksestä seuraavasta sakosta väännetään vielä kättä.
Nyt pöydällä oleva 130 gramman hiilidioksidipäästö tarkoittaa käytännössä noin viiden litran kulutusta sadalla kilometrillä. Jos päästät olisiva 95 grammaa sadalla kilometrillä se tarkoittaisi dieselautolta alle neljän litran kulutusta ja bensiinimoottorilta hieman yli neljän litran kulutusta sadalla kilometrillä.
Lopullisen päätöksen asiasta tekee Euroopan parlamentti.
Nyt sovittua päästörajaa ei voi pitää minään mairittelevana ilmastosaavutuksena. Kysehän on siinä pitkälti siitä, millaisia taloudellisia sanktioita päästörajat ylittäville autoille asetetaan eli miten autoteollisuutta ohjataan kestävämpään suuntaan. Mitäänhän tuossa ei kielletä.
EU on prosessin aikana osoittanut oman käpykaartilaisuutensa jo jonkun kerran, sillä jo yli vuosi sitten Euroopan parlamentti alkoi lipsumaan aiemmin asetetuista tavoitteista ja nosti autojen hiilidioksidin päästörajaa 125 grammaan kilometriltä.
Kannattaa myös muistaa, että autoteollisuus itse on aikanaan luvannut laskea uusien autojen keskimääriset hiilidioksipäästöt 120 grammaan kilometriltä vuoteen 2012 mennessä.
Tällainen toiminta ei ole erityisen esimerkillistä toimintaa.
(Kuvassa Euroopan parlamentin toimitiloja Brysselissä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti