lauantaina, marraskuuta 29, 2008

Mainoslukutaitoa

Netissä tarvitaan uudenlaista medialukutaitoa.

Sellaista tarvitaan myös mainosten täyttämässä maailmassamme. Kun ympäristötietoisuus kasvaa ja sen merkitys kuluttajavalintojen taustalla kohoaa, lisääntyy myös ympäristösävytteisen markkinoinnin määrä.

Kulutusjuhlassa Mari Koo siteerasi mainonnan alan vaikuttajaa Ami Hasania, joka on todennut että ympäristöystävällisyydellä ratsastavista mainoksista noin 70-80 prosenttia on silkkaa viherpesua.

Jos tuo on totta, niin tilanne on siinä mielessä hankala, ettei kuluttajalla välttämättä ole todellisuudessa mitään mahdollisuutta todentaa esitettyjen ympäristöväitteiden todellisuuden astetta esimerkiksi kaupassa ostohetkellä.

Esimerkiksi netin sosiaaliset verkostot kuitenkin pitävät huolen siitä, että viherpesusta jää varsin helposti kiinni. Vihreperus mainonnassa on siis lopulta tyhmää brandin maineen pilaamista, vaikka se saattaisi markkinointitoimenpiteenä kuulostaakin kannattavalta.

Mainosalan olisi syytä omilla eettisillä ohjeistuksillaan ja toimintatavoillaan pitää huolta siitä, ettei vihrepesusta tule "maan tapaa". Näin ihan siksi, että kuluttajien valinnoilla on merkityksensä siihen millainen jalanjälki sukupolvestamme maapallolle jää.

Myös virallisen kuluttajan suojan pitää tehdä osansa, ettei asia mene ihan villiksi.

Luontoliiton järjestämässä Mainoskupla-kilpailussakin otetaan asiaan kantaa. Yleisön suosiksi nousi Yakup Albekoglu ja työryhmän videotyö Viherpesu.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mainoskupla vastamainoskisassa yleisön suosikiksi sijoittui viherpesu-video jonka mukaan sertifikaatit takaavat viherpesun.

Joidenkin sertifikaattien kohdalla näin varmasti onkin mutta ei vaativimpien. Eräs kaikkien rakastama sertifikaatti on muuten hyvin lepsu ympäristökriteereissään. En tohdi rikkoa tabua.

Vaiheinen kirjoitti...

Totta turiset. Sertifikaatteja on joka lähtöön ja kuluttajalla on aikamoinen viidakko silläkin suunnalla selvitettävänä.

Sertifikaateista on hyötyä, mikäli ne ovat riittävän tiukkoja ja niihin liittyy tarpeeksi tarkat, säännölliset ja asiantuntevat auditoinnit.

Onkohan muuten jollekin saitille koottu näitä sertifikaatteja arvioitu niiden pätevyyttä?

Täytyypä hieman kierrellä jossain välissä...

Anonyymi kirjoitti...

Itse pyörittelen päässäni näitä kriteerien sanamuotoja duunissa lähes päivittäin. Joitain tuttuja olen avannut hieman kuluttajan sademetsäoppaassa (pdf). Jaikussa juteltiin kesällä banskuista. Lokakuussa kritisoimme Kauppaketjujen käyttämiä standardeja jne...

Vaiheinen kirjoitti...

Jep. Mielenkiintoisia aineistoja. Tuo Jaikussa linkitetty muistilista on ihan näppärä idea.