Uppoavia laivoja
Islantilaiset pankit ovat ratsastelleet pörssipelissä viime vuosina kohtuullista vauhtia ja tarjonneet parempia prosentteja kuin useimmat muut pankit. Nyt kun luu jäi sitten vetävän käteen koko Islannin valtio on konkurssin partaalla tai syöksyy vähintäänkin lamaan. Islantilainen elinkeinoelämän etujärjestö ennusti tiistaina, että saarivaltion koko talous supistuu ensi vuonna 10 prosenttia pankkisektorin romahduksen seurauksena.
Kansainvälinen valuuttarahasto ja esimerkiksi Pohjoismaat ovat tulossa saarivaltion avuksi. Ilmeisesti Islannin pelastamiseksi tarvitaan tässä vaiheessa yhteensä 6 miljardia dollaria. Kokonaisen valtion konkurssia saamme siis vielä odotella.
Päivän uutisista toinen uppotukki on amerikkalainen autoteollisuus. Viime viikolla Fordin hallituksen puheenjohtajuuden jätti Jorma Ollila ja nyt lähtee suursijoittaja, kasino- ja filmimoguli Kirk Kerkorian. Hän on myymässä Fordin osakkeet pois, koska ei usko enää kolmessa vuodessa 25 miljardin tappiot tehneeseen yhtiöön ja sen mahdollisuuksiin nousta kannattavaksi yhtiöksi.
Yhdysvaltalaisen autojen suurtuottajat General Motors, Ford Motor ja Chrysler olivat jo ennen finanssikriisiä ahdingossa ilmastonmuutoksen hillinnän ja bensiinin hinnan nousun ohjatessa kuluttajia kestävämpiin valintohin.
Nyt finanssikriisi uhkaa niittää satoaan, sillä se on vienyt kuluttajilta kulutushimot ja yhtiöiltä lainoitusmahdollisuuksia. Firmojen on pysyttävä pystyssä kassallaan.
Nämä yhtiöt tuskin enää pysyvät nykyisessä mallissaan pystyssä kovinkaan kauaa.
Sekä Islannin valtion, että amerikkalaisen autoteollisuuden tarinassa on jotain yhteistä. Kumpikaan ei ole ryhtynyt riittävän ajoissa rakentamaan toimintaansa kestävälle pohjalle.
4 kommenttia:
Amerikkalainen autoteollisuus on ollut aina erittäin herkkä talouden heilahteluille. Muistan tämän jo sattuneen siellä pahasti jo parikin kertaa. Eivät siis ole ottaneet opikseen.
Islantilaisista pankeista en muista kuulleeni muuta kuin turskannahkojen vaihtotaloudesta ennen kuin pari vuotta sitten.
Eivät ilmeisesti ole. Hullu luulo siihen, että aina voi kasvaa ja kuluttaa on tulossa tiensä päähän.
Islantilaiset pankit ryhtyivät joku vuosi sitten pelailemaan ja tässä tulos. Tietysti on aina sellainekin mahdollisuus, että joku tai jotkut tahot olisivat käyttäneet islannin taloutta (on EU:n ulkopuolella jne.) sopivasti keinottelun välineenä tai vaikkapa rahapesuun. Tiedä häntä. Jotenkin omituinen tarina koko Islannin talous.
Auto- ja energia-ala on edelliseltä vuosituhannelta asti ostanut järjestelmällisesti energiaa säästävät keksinnöt/patentit LEPÄÄMÄÄN kassakaappiin, etteivät ne tule sotkemaan markkinoita.
Islannin "talousihme" perustui kuplaan.
Nuoret jupit lainasivat vapautuneilta maailmanmarkkinoilta valuuttaa ja alkoivat pelata pörssipeliä. Heillä oli ameriikan opinahjoista hankitut finassikauppatutkinnot sekä ahne ja viikinkimäisen rohkea mieli.
Siellä asuntolaina saattaa olla sidottu jenin kurssiin.
Koko tuo kuvio oli ennakkoon nähtävissä jo vuosia sellaiselle jolla on kaupallinen tutkinto. Siis jos osasi katsoa.
Niin se on, että jos on järki ja tolkku mukana, ei mene mihinkään kummallisiin kuvioihin mukaan ja maksamaan näitä kuplia.
Autobusineksella on hämärät retkensä eli jo 90-luvulla osattiin tehdä autoja, joiden kulutus oli alle 4 litraa sadalla kilometrillä. Sellaisia ei saa kaupasta vieläkään tai ainakaan ne eivät muodosta mitään myynnin valtavirtaa.
Autobusineksen ja bensakauppiaiden yhteispeliä on epäilty jo pitempään, sillä yhteisistä intresseistä siinä helposti on kyse.
Kuluttajien ja luonnon intresseistä siis viis.
Lähetä kommentti